כיצד יכולות חברות עסקיות לסייע למיגור אלימות נגד נשים? חלק ב

כיצד יכולות חברות עסקיות לסייע למיגור אלימות נגד נשים? חלק ב

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: מותגים ושיווק, קשרי קהילה, תגיות: , , , , ,

קשה להאמין כי בשנת 2011 עדיין קיימת בישראל בעיה קשה של אלימות נגד נשים, אבל זו המציאות. נערות ונשים עדיין סובלות מהטרדות מיניות ומאלימות בבית, בעבודה, ובמרחב הציבורי. מדובר בעובדות, בלקוחות, ובשכנות של חברות עסקיות; נשים ונערות מכל גווני האוכלוסיה ומכל רחבי הארץ. לשמחתנו, יש ביכולתן של חברות לסייע בהתמודדות עם הבעיה - בתוך החברה (company) ומחוצה לה - בקהילה, וסיוע זה יכול להיות חלק מהאחריות התאגידית שלהן. סידרה בת 3 פוסטים לרגל היום הבינ"ל לציון המאבק באלימות נגד נשים | חלק ב': פעילות בקהילה ושיווק חברתי - דוגמאות מהעולם

חלק א': פעילות בתוך החברה עצמה | חלק ג': פעילות בקהילה בישראל - דוגמאות והזדמנויות

פעילות בקהילה

למרות שאלימות נגש נשים היא בעיה חברתית רווחת וכואבת, כלומר - קיים צורך אמיתי בקהילה; ולמרות שהיא רלוונטית לקהלים צרכניים גדולים של חברות רבות; ולמרות שיש מה לעשות כדי לסייע לפתור אותה, וקיימים ארגונים חברתיים שניתן לחבור אליהם כדי לעשות זאת, כלומר – קיימות אפשרויות פעולה לחברות; למרות כל זאת - מעט מאוד חברות בוחרות לעסוק בבעיה זו. מדוע?

ידוע כי קיים חשש בקרב חברות לעסוק בבעיות כואבות, שעלולות לקשור את המותג עם קונוטציה שלילית, לכאורה, במחשבתם של הצרכנים. דוגמאות מחו"ל מלמדות שמותגים חזקים שקהל היעד שלהם נשים - לא רק שאינם חוששים להתמקד בסוגיה חברתית זו, אלא אף דבקים בה לאורך שנים רבות.

כשמותגים מחליטים לקדם שינוי חברתי

קיימות מספר דוגמאות מרשימות של מותגים שהגדירו את המאבק באלימות נגד נשים (או מאבק באלימות במשפחה) בתור האג'נדה החברתית שלהם.

למשל, מותג הטלקום הגלובלי Verizon (מישהו תוהה מה הקשר בין תקשורת ובין אלימות?), מספק שירותי תקשורת ואינטרנט לארגונים חברתיים הפועלים בתחום זה, מממן תכניות חינוכיות למניעת התנהגות אלימה בקרב בני נוער בתיכונים, ומפעיל תכנית בשם Hope Line לאיסוף מכשירי סלולר שיצאו משימוש, השמשתם ותרומתם לנשים במקלטים. המכשירים שלא ניתנים להשמשה מועברים לתהליכי פירוק ומיחזור לטובת שמירה על איכות הסביבה. מאז תחילת התכנית ב 2001 נאספו מעל 8 מיליון מכשירים, 106,000 מתוכם הושמשו ונתרמו לנשים במקלטים, יחד עם 319 מיליון דקות שיחה ללא תשלום. בנוסף, נתרמו 10 מיליון $ לארגונים הפועלים בתחום.

מותג הטיפוח האישי לנשים Body Shop, שהעצמת נשים הוא אחד מערכי היסוד שלו, פועל בתחום זה מאז שנת 1994. בשנים האחרונות הפעילות כוללת גם נסיונות לקדם חקיקה בנושא הגנה על נשים נפגעות-אלימות במדינות השונות בהן המותג פועל, בהצלחה רבה. עובדי החברה מחתימים את הלקוחות בחנויות על עצומות לתמיכה בחוק. עובדי החנות גם עוברים הכשרות בנושא אלימות נגד נשים, ומתנדבים במקלטים לנשים מוכות.

שיווק לטובת הקהילה

אחת העוצמות העומדות לרשותן של החברות שמאחורי המותגים היא היכולת השיווקית. לחברות מוטות-צרכן יש הבנה וניסיון בשיווק, נגישות למדיה, ונקודות מפגש עם אלפי ומיליוני לקוחות או צרכנים. זהו יתרון עצום כאשר הצורך החברתי יכול לקבל מענה באמצעות קידום מודעות לבעיה ולפתרון (למשל, הפצת מספר טלפון של קו חירום או עידוד נשים לפנות לסיוע למרות הפחד).

ואכן החברות מפיקות קמפיינים מושקעים, ומעת לעת מקיימות קמפיינים שיווק עם מטרה חברתית (cause marketing) כדי לקדם מוּדעוּת ולאסוף תרומות מהלקוחות לטובת סיוע לנשים מוכות.

רשת Body Shop, למשל, חילקה בחנויות עלונים עם מידע שימוש, ומכרה שפתוני-לחות – כסמל לשבירת השתיקה. חברת הקוסמטיקה הותיקה AVON יצרה בשנת 2004 את תכנית Speak Out Against Domestic Violence המתמקדת בסיוע למניעת אלימות כלפי נשים – הלקוחות שלה. באתר החברה ניתן למצוא מבחר "מוצרי העצמה" כגון תכשיטים, בגדים ומוצרי טיפוח, שההכנסות ממכירתן מוקדשות למטרה החברתית. עד היום נתרמו בארה"ב בלבד מעל 28 מיליון $ למטרה זו.

אחד הפרויקטים הותיקים בנושא אלימות נגד נשים הוא של חברת האופנה Liz Claiborne, אשר נשים ונערות הן קהל יעד אסטרטגי שלה. החברה יזמה בשנת 1991 תכנית בשם Love Is Not Abuse, ותוך שיתוף פעולה עם גורמים רבים – ציבוריים, חברתיים ומסחריים, פיתחה מימדים שונים לתכנית: חומרי הסברה לנערים ונערות, חומרי הסברה להורים, פעילויות לבתי ספר, תכניות למקומות עבודה, מחקרים, כנסים ועוד. החברה מעמידה לרשות הציבור מגוון משאבי ידע והסברה במסגרת אתר ייעודי. לאחרונה השיקה אפליקציה לאייפון, המסייעת להורים לזהות ולהבין סימפטומים של התנהגות בעייתית במסגרת דייטים. גם Liz Claiborne מחברת את הלקוחות בחנויות לקמפיין, ומציעה מדי פעם מוצרים, כגון כפפות, צעיפים וצמידים עם לוגו Love Is Not Abuse, שההכנסות ממכירתם מוקדשות למטרה החברתית.

ואי אפשר בלי להזכיר את הקמפיין של בנטון Colors of Domestic Violence משנת 2007. הקמפיין הוא חלק משלל קמפיינים נועזים ופרובוקטיבים של המותג הבועט לקידום ערכים של זכויות אדם ברחבי העולם. וגם אם קמפיין כזה לא מונע אלימות ולא מסייע לנשים נפגעות-אלימות, הוא בהחלט מושך תשומת לב ונותן רוח גבית לכל העוסקים בנושא.

חשוב מאוד לציין שכל הפעילויות שהזכרתי לעיל נעשות בשיתוף פעולה מלא עם ארגונים חברתיים למניעת אלימות או ארגוני סיוע לנשים במצוקה, אשר להם המומחיות בתחום המקצועי, והיכולת לתרגם את המשאבים הנתרמים – לעשייה אפקטיבית בשטח.

פוסטים נוספים בסידרה:

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *