תכלס, איזו תועלת עסקית מייצרת האחריות התאגידית?

תכלס, איזו תועלת עסקית מייצרת האחריות התאגידית?

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: אחריות תאגידית, תגיות: , ,

כל המנהלים מכירים כבר את הביטוי 'אחריות תאגידית', אבל כמה מהם מאמינים שאחריות תאגידית תורמת להצלחה עסקית? מחקר שפורסם לאחרונה מצא שבע תועלות שחוזרות על עצמן בעסקים אחראיים

בראשית החודש התפרסם במגזין Ethical Corporation מאמר של הפרופסור הבריטי דייויד גרייסון, ממובילי תחום האחריות התאגידית בעולם, המתאר את התועלות העסקיות הצומחות מיישום אחריות תאגידית. הנה כמה דגשים מעניינים מתוך המאמר:

התמודדות עם צרכים חברתיים וסביבתיים הופכת לחלק מהניהול השוטף בחברות. יותר ויותר חברות מנהלות את ההשפעות החברתיות והסביבתיות שלהן בצורה מושכלת, ומודדות את ההשפעה של ניהול זה. עדות לכך נמצאת במחקר בו עוסק המאמר של גרייסון.

מחקר שבודק את השורה התחתונה

הארגון הבריטי Business In The Community יחד עם המרכז לאחריות תאגידית באוניברסיטת Cranfield, ביצעו מחקר אודות התועלות העסקיות שמניבה התנהלות אחראית של עסקים.

המחקר בחן מחקרים אקדמיים שפורסמו בנושא, וכן בחן את התוצאות העסקיות החיוביות של אחריות תאגידית, שהציגו חברות בטפסי המועמדות לאינדקס של Business In The Community (מקביל לדירוג מעלה) ולתחרות החברות המצטיינות של Business In The Community בשנים 2003-2010.

עבור החברות שהוכרו כמצטיינות באחריות תאגידית, התנהלות אחראית היא חלק מהתרבות הארגונית ומהאסטרטגיה הארגונית; היא לא מה שהחברה עושה, אלא מה שהיא. באנגלית זה נשמע יותר טוב:

Corporate Responsibility is not what a company does; it's what a company is

7 תועלות הצומחות מאחריות תאגידית

במחקר נמצאו 7 תועלות עיקריות שחזרו על עצמן, והן מופיעות כאן לפי רמת השכיחות בה נמצאו (מהשכיחה יותר – לשכיחה פחות):

1. שיפור ערך המותג ו/או שיפור המוניטין של המותג או של הארגון

2. השפעה חיובית על עובדים (חיזוק מוטיבציה, נאמנות וכו'), הגדלת היכולת למשוך מועמדים איכותיים ולשמר עובדים איכותיים בארגון.

3. שיפור יעילות תפעולית כתוצאה מהתנהלות יותר אחראית ויותר בת קיימא (sustainable)

4. ניהול סיכונים. מאמצי אחריות תאגידית מגדילים את יכולתו של הארגון לזהות סיכונים, להקטין את החשיפה להם, ולהיטיב להיערך להם.

5. השפעה פיננסית ישירה, כגון הפחתת עלויות, נגישות להון ושיפור הערך לבעלי המניות.

6. הזדמנות לצמיחה ארגונית כתוצאה מגישה לשווקים חדשים, פיתוח מוצרים חדשים, לקוחות חדשים, שותפויות חדשות וכולי.

7. הזדמנות עסקית הנובעת ממתן מענה לצרכים של מכלול מחזיקי ענין (והחברה ביניהם), באמצעות יצירת פתרון משותף. תועלת זו מוזכרת רק בשנים האחרונות.

ועוד שתי תועלות שהופיעו רק בשנים האחרונות, אך הן מסתמנות כמגמות עתידיות:

8. מנהיגות אחראית. חברות המבקשות לקחת על עצמן תפקיד של מובילות בתעשייה שלהן, באיזור הגאוגרפי שלהן או בפתרון סוגיה הנמצאת בלב האסטרטגיה העסקית שלהן, כגון מים.

9. פיתוח בר קיימא ברמת המאקרו. תועלות עקיפות ולא מוגדרות, הקשורות לפיתוח כלכלי, חברתי וסביבתי של מרחב המאקרו בתוכו פועלת החברה. למשל, פיתוח תשתית כלכלית בקהילות שעשויות להיות שוק עתידי של החברה.

מיצירת ערך משותף – לשיפור הגורל משותף

ככל שחברות נהיות מתוחכמות בניהול סוגיות הקיימוּת שלהן, הן מבינות יותר את התלות ההדדית בין גורל העסקים שלהן לבין הגורל של העולם כולו.

הן מבינות שיש להן אינטרס ברור בשיפור בעיות מאקרו חברתיות, סביבתיות וכלכליות, כדי שתוכלנה להמשיך לצמוח, ולכן ברור להן שההשקעה שלהן בשיפור השפעותיהן על שינויי אקלים, עוני, מגפות, שחיתות וכו' – היא אינטרס עסקי וחברתי כאחד, שהגבולות ביניהם מטושטשים. מדובר בגורל משותף.

חברות שהוכרו ע" ארגון Business In The Community כמצטיינות בביצועי אחריות תאגידית, יכולות להוכיח חד משמעית שפעילות האחריות התאגידית שלהם, ששיפרה את גורלם של מחזיקי הענין שלהן, שיפרה גם את גורלן העסקי.

מי שרוצה להעמיק בדוגמאות להצלחות עם נתונים מדידים, מוזמן לגלוש לאתר של Business In The Community לדף החברות המצטיינות.

Related Post

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *