מותג ציוד האאוטדור האמריקאי REI הולך עם החזון שלו עד הסוף, וקורא ללקוחות ולציבור האמריקאי לצאת לטבע במקום לחנויות, ביום שישי השחור. קמפיין מיוחד שמחבר את המותג ואת הלקוחות עם מסר ערכי - דרך הדיגיטל והטבע
יום שישי האחרון של חודש נובמבר, הידוע בכינויו Black Friday (מונח מעולם החשבונאות) הוא יום הקניות האינטנסיבי לפני עונת החגים, בו מציעות הקמעונאיות מבצעים חריגים, והצרכנים נוהרים לחנויות (גם למקוונות). עם השנים הפך היום הזה לזירת התגוששות בין אלה המנסים לעודד רכישה וצריכה (בעיקר יצרניות וקמעונאיות), לבין אלה המנסים להחליש את תרבות הצריכה, בשל המחירים הסביבתיים והכלכליים שהיא גובה.
השנה, בצד עליה בהיקף החברות המצטרפות לחגיגה, ניכרת מגמה חדשה של נסיגת קמעונאיות מטירוף הקניות: חלק מהרשתות הודיעו כי יפרשו את המבצעים על פני תקופה ארוכה יותר, חלקן הודיעו כי יסגרו את החנויות בחג ההודיה כדי לאפשר לעובדיהן לחגוג עם בני משפחותיהם.
רשת אחת הלכה עם המגמה רחוק יותר. קמעונאית ציוד האאוטדור REI יצאה בקמפיין שמעודד את העובדים ואת הלקוחות שלה לצאת לטייל בטבע ביום זה. "אנחנו מאמינים שלהיות בחוץ, הופך את החיים שלנו לטובים יותר. לכן ביום שישי השחור אנחנו סוגרים את כל 143 החנויות שלנו, ומשלמים לעובדים שלנו כדי שיצאו לטבע".
REI יצרה מיניסייט בו היא מאפשרת לאנשים לשתף מידע על הטיולים והפעילויות שהם מתכננים ליום שישי השחור, להעלות תמונות מהשטח (עם מחולל לוגו שמציין את סוג הפעילות, כגון רכיבה על אופניים, טיפוס הרים וכו'), להעלות ולמצוא על גבי מפה דינאמית מקומות לטיול ולפעילויות-שטח. הקמפיין נקרא #OptOutside וההאשטאג הזה מרכז ברשתות החברתיות את התמונות והסיפורים השונים של המטיילים ופעילי האאוט-דור ביום זה. תראו, למשל, מה הולך תחת ההאשטאג הזה בפינטרסט:
המהלך הזה מזכיר במידה מסוימת את הקמפיין של חברת ציוד אאוטדור אחרת, פטגוניה, שקראה ללקוחות שלה לא לקנות בגדים חדשים, אלא לתקן את הישנים.
שתי החברות הללו פונות לציבור לקוחות שמעריך את שמירת משאבי הטבע, ושער לנזקים האקולוגים שנגרמים עקב צרכנות-יתר. הציבור הזה גם יודע לייצר בעצמו חוויות משמעותיות שאינן קשורות בצריכה (כגון קניית נעליים חדשות לשיפור המצברוח). לכן המסרים האלה תפורים בדיוק עבורו. אך גם פטגוניה וגם REI שואפות ליצור השפעה חברתית רחבה יותר מאשר על הלקוחות, וליצור שיחה חברתית על הנושא.
מהלכים אלה מחזקים את מעמדם של פטגוניה ושל REI כמותגים מובילים בעידן החיפוש אחר ערכיות ומשמעות חברתית במגזר העסקי.
כפי שאמר Jerry Stritzke מנכ"ל REI: "אנחנו חברה מסוג אחר – ובעוד שאר העולם נאבק בין המדפים בחנויות, אנחנו נבלה את היום שלנו קצת אחרת. אנחנו בוחרים לצאת החוצה, ורוצים שתצטרפו אלינו".
זה המקום לציין ש REI (או בשמה המלא Recreational Equipment, Inc) היא לא חברה רגילה, אלא קואופרטיב של צרכנים. הקואופרטיב נוסד ע"י מטפסי הרים בשנת 1938, במטרה לספק מוצרים איכותיים לאנשים שאוהבים לבלות בטבע (outdoor) בטיולים או בספורט אתגרי.
כקואופרטיב, יש ב REI זהות אינטרסים בין בעלי הבית והלקוחות. החברה מתגאה בכך שהיא מקפידה על איכות ואינטגרטי – הן מול הלקוחות והן מול העובדים, ותורמת סכומים גבוהים לשיקום אתרי טבע ולטיפוחם.
ואיך הגישה הזו משפיעה על ביצועי החברה? בשנת 2014 עמדו המכירות שלה על 2.2$ מיליארד. 10% יותר מאשר בשנת 2013. ואולי זו הוכחה לכך שמשתלם להיות אחראים ואכפתיים כלפי עובדים, לקוחות והסביבה.