דירוג מעלה 2012 מתעדכן לטובה, אבל עדיין מפספס

דירוג מעלה 2012 מתעדכן לטובה, אבל עדיין מפספס

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: אחריות תאגידית, תגיות: , , , ,

הועדה הציבורית של דירוג מעלה פרסמה לאחרונה את טיוטת השאלון לשנת 2012. יופי של עדכונים, אבל התעלמות מוחלטת משתי הצעות שהגשתי לועדה: צמצום משקלו היחסי של פרק המעורבות החברתית, והוספת פרק העוסק באחריות של ההיבטים השיווקיים. האם הועדה מפחדת לגעת בסוגיות רגישות?

שאלון דירוג מעלה מתעדכן משנה לשנה בעקבות מגמות עולמיות ומקומיות, ובתגובה להצעות שמועלות ע"י ארגונים ואנשים פרטיים.

שלושה עדכונים שריגשו אותי מתוך שלל העדכונים החשובים בשאלון החדש

נוספה שאלה לגבי קיומה של מדיניות ארגונית רשמית לאיזון בין עבודה-פנאי-משפחה. סוגיה חשובה, שהפיכתה למציאות ארגוני תלויה, במידה רבה, במידה בה מעלה וארגונים העוסקים במשאבי אנוש ייצרו כלים ו best practices מהם ניתן יהיה ללמוד "איך עושים את זה" ומדוע זה כדאי. בהקשר זה, אזכיר את הפוסט שכתבתי בנושא: אחריות תאגידית ומשפחה – שידוך הכרחי.
פרק 'ניהול ודיווח חברתי סביבתי' הפך לפרק חובה גם עבור חברות פרטיות וממשלתיות. כלומר, גם חברה בבעלות פרטית מחויבת בסטנדרטים של שקיפות ודיווחיות. מרשים.
הורחבה השאלה הנוגעת לאסטרטגיה ולניהול של האחריות התאגידית בארגון, כולל התייחסות לקיומה של משרת ניהול אחריות תאגידית, ולהטמעת שיקולים של אחריות בתהליכי קבלת החלטות עסקיות שוטפות בארגון. משמעות הדבר היא שניהול האחריות התאגידית הוכר כתפקיד נחוץ בפני עצמו, ובעל השלכות אסטרטגיות על הארגון.

 

מה הוחמץ בשאלון החדש?

המון ממתקים של תרומה לקהילה

הפרק העוסק במעורבות בקהילה ממשיך לחלוש על 20% מהניקוד של הדירוג, כשסעיף התרומות לקהילה תופס 15% מכלל ציון הדירוג! הקצאת הניקוד לסעיף זה היא חסרת פרופורציה ביחס להשפעות המהותיות של החברות, ועל כך הרחבתי במכתב לועדה הציבורית, והצעתי לצמצם את הניקוד.

את המכתב פרסמתי כאן בבלוג, וקיבלתי בעקבותיו הרבה תגובות אוהדות של מנהלי אחריות תאגידית שחששו להגיב בפומבי, כי הם ידעו בדיוק מה הבוסים שלהם חושבים בנושא: התרומה לקהילה היא הממתק שעוזר לחברות רבות לזכות באהדה ציבורית, במחיר של אי שינוי התנהלות מהותית. ציפיתי מהועדה הציבורית של הדירוג שתיקח את תפקיד האחראי הבוגר ותקבל החלטה נוקבת בענין זה: ממתקים לא יכולים לשמש כמנה עיקרית בארוחה מזינה. אך התבדיתי - המשקל של הפרק לא השתנה.

 

אל תנסו למכור לועדה תפוחי אדמה לוהטים

שוב נמנעה הועדה מליצור פרק העוסק באחריות של היבטי השיווק: מוצרים, פרסום וקשר עם הלקוחות. נכון שיש התייחסות להשפעות סביבתיות של המוצר בפרק איכות סביבה, אולם זוהי נגיעה חלקית בלבד במכלול ההשפעות של השיווק.

ארגון מעלה מציין כי העדכון של השאלון נעשה תוך בחינת השאלונים של דירוגי DJSI ושל BITC CR INDEX. השאלון של BITC כולל פרק שלם המתייחס לסוגיות של Marketplace, ובו שאלות הבוחנות את ניהול ההשפעות הבריאותיות-חברתיות של המוצרים על אוכלוסיות פגיעות כגון ילדים, קיומן של פרקטיקות מכירה הוגנות ועוד.

למוצרים / שירותים של הארגון עשויה להיות השפעה מהותית על הסביבה ועל החברה, ובחינה בקורתית של השפעה זו עלולה להטיל אור שלילי על הליבה העסקית של הארגון. כנראה שהועדה חוששת להתקרב לתפוח האדמה הלוהט הזה. יותר קל לתת ניקוד על הממתקים.

Related Post

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *