מרוב עצים ממוחזרים, לא רואים את האנשים השמנים שביער

מרוב עצים ממוחזרים, לא רואים את האנשים השמנים שביער

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: מותגים ושיווק, תגיות: , , , , , , , ,

קמעונאית הענק וול מארט מצילה יותר מ- 125,000 עצים בשנה, אבל תורמת למגפת ההשמנה הקטלנית של האמריקאים. מלאכת האחריות-התאגידית לעולם אינה נגמרת

 נישנושים של מזון למחשבה

השתתפתי השבוע בכנס מרתק של מרכז השל ומכון הערבה מזון למחשבה, שעסק בקשר בין מזון וקיימוּת. הדיונים בכנס נסובו סביב הקשר בין מזון לבין כלכלה, פוליטיקה, זכויות אדם, איכות סביבה ובריאות. הקשרים הללו, למי שלא תהה על כך, עזים, לא תמיד גלויים, ומעניינים מאוד, שלא לומר: מטרידים ביותר.

הדוברת המרכזית בכנס היתה הסופרת האמריקאית רות אוזקי, שספריה 'שנת הבשרים שלי' ו'על פני הבריאה כולה' חשפו בפניי כבר לפני שנים את אחורי הקלעים הכלכליים והפוליטיים של תעשיית המזון האמריקאית, ממנה אנו מושפעים באופן ישיר (זוכרים את שערורית הצ'יפס של מקדונלד'ס עם בואה של הרשת לארץ?).

  וולמארט ירוקה

המהפכה הירוקה של וול מארט

בבית, אחרי הכנס, מלאה בהירהורים אודות הצורך והיכולת לאזן בין צרכים כלכליים-אנושיים-סביבתיים שונים, נתקלתי בחדשות מאת קמעונאית הענק האמריקאית וול מארט, שבישרה כי כל אריזות הפיצה Wal mart Deli Pizza שנמכרות בחנויות הרשת, עשויות מ- 100% פסולת מקרטון ממוחזר של הרשת. מכיון שמדובר ברשת ענקית, יש למהלך כזה השפעות בהיקפים מרשימים: חסכון שנתי של 8,600 טון פסולת מוצקה (שניצלה מהטמנה בקרקע), חסכון של 40 מיליון גלונים של מים, והצלה של 125,000 עצים! ואו!!

וול מארט, שנמצאת כבר שנים תחת מיתקפה של ארגונים לזכויות אדם, ארגוני זכויות סביבה, ארגוני זכויות עובדים, ארגונים קהילתיים ועוד (על הביקורת הנרחבת ניתן ללמוד באתר Wal-Mart Watch), שינסה מותניה העבות לפני מספר שנים, כדי להתחיל להתמודד בצורה רצינית ואחראית עם הביקרת כלפיה. נושא ההתייעלות הסביבתית, שיש לו משמעויות כספיות משמעותיות ישירות, הוא אחד הנושאים הראשונים שהיא בחרה לטפל בהם. קרטון הפיצה הממוחזר הוא רק דוגמא אחת מיני רבות.

פיצה שמנונית באריזה מקרטון ממוחזר

דבר אחד הטריד אותי כשצפיתי בסרטון הפרסומת העצמית של וול מארט בנושא האריזה של הפיצה: בסופו של הסרטון רואים לקוחה בסניף וול מארט מגישה לביתה הקטנה, היושבת בתוך עגלת-קניות, משולש פיצה חם וטרי מהתנור, נוטף גבינה זהובה ושמנונית וזרוע בפרוסות סלאמי.

ולמה זה הטריד אותי? בגלל הרגלי התזונה הלקויים שילדה זאת לומדת מאמה כבר בגיל צעיר: אכילה "על הדרך" של מזון לא מזין, ובעל השלכות בריאותיות לא מיטיבות. הטיעון שלי עשוי להשמע קטנוני, אבל באומה בה 30% מהילדים הם שמנים ובעלי עודף משקל, ראוי שוול מארט תיתן את הדעת על ההיבטים התזונתיים שהיא מטפחת ומגבה בהיקפים עצומים.

הילדים השמנים של היום – הם הנטל על מערכת הבריאות הציבורית של ארה"ב מחר. והתייחסות לבעיה זו היא חלק מהאחריות התאגידית של וולמארט.

פיצה שמנה וולמארט

ניהול אחריות תאגידית - משוואה עם המון נעלמים

אחד האתגרים הקשים הניצבים בפני חברות השואפות להתנהל באופן אחראי, הוא לזהות את מכלול ההשפעות שלהן על מחזיקי הענין שלהם, ולפעול כדי לשפר אתכל ההשפעות הללו (להרחבה, ניתן לעיין בפוסט קודם).

המאמצים (1) להיות ערים לכל ההשפעות ולמפות אותן ללא הרף, (2) לשתף את מחזיקי הענין המושפעים כדי להבין את ההשפעות לעומקן, (3) לחתור ליצירת פתרונות שיאפשרו פיתוח חברתי-סביבתי-כלכלי בר-קיימא, ו (4) לתקשר למחזיקי הענין את אופן יישום הפתרונות הללו: הם מהות ניהול האחריות התאגידית.

לא קל בכלל, אבל זהו מחירה של העוצמה, וזו ההזדמנות של התאגידים לתרום לקיומה של אנושות בת-קיימא.

בתאבון.

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *