כיצד יכולות חברות עסקיות לסייע למיגור אלימות נגד נשים? חלק א

כיצד יכולות חברות עסקיות לסייע למיגור אלימות נגד נשים? חלק א

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: אחריות תאגידית, תגיות: , , , ,

קשה להאמין כי בשנת 2011 עדיין קיימת בישראל בעיה קשה של אלימות נגד נשים, אבל זו המציאות. נערות ונשים עדיין סובלות מהטרדות מיניות ומאלימות בבית, בעבודה, ובמרחב הציבורי. מדובר בעובדות, בלקוחות, ובשכנות של חברות עסקיות; נשים ונערות מכל גווני האוכלוסיה ומכל רחבי הארץ. לשמחתנו, יש ביכולתן של חברות לסייע בהתמודדות עם הבעיה - בתוך החברה (company) ומחוצה לה - בקהילה, וסיוע זה יכול להיות חלק מהאחריות התאגידית שלהן. סידרה בת 3 פוסטים לרגל היום הבינ"ל לציון המאבק באלימות נגד נשים | חלק א': בתוך החברה

חלק ב': שיווק חברתי ופעילות מותגים בקהילה - דוגמאות מחו"ל  | חלק ג': פעילות בקהילה בישראל - דוגמאות ואפשרויות

חלק א' | פעילויות בתוך החברה עצמה

1. סיוע לעובדות הסובלות מאלימות בבית

נשים רבות הסובלות מאלימות מבן זוגן, מגיעות מדי יום לעבודה וסודן שמור עמן - יתכן שזה קורה גם בחברה שלכם. לעתים העמיתים לעבודה יודעים על הבעיה, אך אינם יודעים כיצד לסייע, או שהצעות הסיוע שלהם נדחות, וידם קצרה מלהושיע.

אלימות בבית פוגעת קשות באיכות חייהן ובאיכות עבודתן של נשים אלה, ואף גובה מחיר מהמעסיקים - בשל אובדן ימי עבודה וירידה באפקטיביות של העובדת. מקום העבודה יכול להיות גלגל ההצלה של אותן נשים, אם יכשיר עצמו לזהות את סימני המצוקה ולתת לנשים אלה סיוע מתאים.

חברת האופנה האמריקאית Liz Claiborne משתפת את הידע שלה בנושא זה עם מעסיקים בארה"ב, כדי לעזור להם לזהות בעיות של אלימות ביתית אצל עובדות ועובדים. זאת על סמך מידע רב שפיתחה עבור צרכיה שלה. "כמעסיקים, אנו מאמינים שלחברות יש הזדמנות ייחודית לספק כלים, עזרה ומשאבים לעובדים הזקוקים לכך".

לחברה יש מדיניות רשמית בנושא סיוע לעובדות נפגעות-אלימות, הטבות והקלות לנשים אלה, כגון מתן ימי חופשה מיוחדת, תכנית הכשרת מנהלים לזיהוי אותות מצוקה אצל עובדות, צוות-סיוע ייעודי, ומערך שלם של הסברה וקידום מודעוּת בתוך החברה עצמה (ראו הרחבה על פעילות Liz Claiborne בחלק ב' של הפוסט: פעילות בקהילה בחו"ל).

בארה"ב פועלות לפחות שתי קואליציות של חברות Corporate Alliance to End Partner Violence וכן Safe@work. מטרתן לסייע לחברות בהן להתמודד עם הבעיה ולמגר אותה באמצעות כלים וידע מקצועי. עד שתקום קואליציה דומה בישראל, ארגון נעמת מציע תכנית למניעת אלימות באמצעות מקומות עבודה בשם בואו נעבוד על זה.

בעקבות קריאת פוסט זה, כתבה לי הגברת רות רזניק, מחלוצות המאבק באלימות נגד נשים בישראל, וכלת פרס ישראל על מפעל חיים, כי תשמח לבוא להרצות בנושא זה בחברות באזור השרון. אני מתכבדת להוסיף פרט זה לפוסט. ניתן ליצור עמה קשר במייל  contact@no2violence.co.il

2. מניעת הטרדה מינית - יותר מאשר ציות לחוק

הנסיון בשטח לימד אותי שהטרדה מינית קיימת בחברות רבות בישראל, בלי קשר לרמת האחריות התאגידית שלהן. רוב החברות מסתפקות בקיום בסיסי של חובת החוק למניעת הטרדה מינית: מינוי ממונה, תליית התקנון במטבחונים, והדרכה בסיסית כנדרש. אך על מנת למגר באמת את הבעיה רצוי להשקיע בהסברת משמעויות החוק לעובדים ולעובדות בדרך מעניינת יותר ובשפת-האם שלהם ושלהן, כי יש משמעות תרבותית וחברתית לדקויות של השפה.

ניתן להיעזר בשירותי ההדרכה של מרכזי הסיוע לנפגעות ונפעי תקיפה מינית, אשר מכירים את הנושא מקרוב, ובדרך זו גם לתרום לחיזוק המגזר השלישי. למשל, קבוצת פישמן קיימה הרצאות והדרכות למנהלים בחברות הקבוצה ולממונות מניעת הטרדה מינית, בעזרת צוות ההדרכה של מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בת"א. חברת מבשלות בירה ישראל (יצרנית המותגים קרלסברג ופריגת) מקבוצת החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, קיימה הדרכות נפרדות בעברית וברוסית לכל עובדי החברה באשקלון. ההדרכות התבצעו על ידי מדריכות מטעם תאיר - מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית באיזור השפלה.

יצירת תרבות ארגונית תומכת ומנגנוני אכיפה אמינים הם מרכיבים חשובים במאבק נגד הטרדה מינית, והעיסוק בכך קשור ישירות לנושא סביבת עבודה מכילה ומכבדת המאפשרת גיוון בתעסוקה (diversity and inclusion) - נושא שתופס תשומת לב רבה בשיח האחריות התאגידית בישראל בשנתיים האחרונות.

 

3. חיזוק הבטחון האישי של העובדות

פעילות שניתן לעשות למען כלל העובדות היא לאפשר להן להשתתף בסדנאות להגנה עצמית, במסגרת מקום העבודה. בפעם הבאה שאתם מארגנים פעילות לעובדות ליום האישה, בחנו את האפשרות להחליף את סדנת האיפור בסדנה לשבירת בלוקים של עמותת אל הלב (ראו הרחבה בחלק ג' של הפוסט: פעילות בקהילה בישראל).

 

4. mind the gap - הקפידו על פרסום לא אלים

קידום הנושא בתוך הארגון חייב להיות בהלימה עם התנהלות הארגון כלפי חוץ. מובן מאליו שהימנעות מוחלטת מרמיזות אלימות בתקשורת השיווקית של החברה, היא ביטוי מהותי לאחריות תאגידית. לעומת זאת, ניתן להשתמש בתקשורת השיווקית כדי לקדם מסרים של מאבק באלימות נגד נשים (ראו הרחבה בחלק ב' של הפוסט: פעילות בקהילה בחו"ל)

לסיכום – מה ניתן לעשות בתוך החברה (חשוב ליישם גם לגבי עובדי הקבלן):

  • תכנית הכשרה למנהלים לזיהוי מצוקה אצל עובדות
  • מדיניות ותכנית סיוע לעובדות נפגעות אלימות
  • הסברה וקידום מודעות לעובדי החברה (סימני אזהרה, שבירת השתיקה, מספרי סיוע בעת חירום)
  • תכנית הדרכה מורחבת בנושא מניעת הטרדה מינית במקום העבודה
  • סדנאות הגנת עצמית לעובדות
  • מדיניות פרסום אחראי

אם יש לכם הצעות או דוגמאות לפעילויות שניתן לעשות בתוך החברה כדי לסייע להילחם באלימות נגד נשים, אשמח אם תשתפו בתגובות לפוסט.

פוסטים נוספים בסידרה:

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *