10 טיפים להכנת תכנית עבודה – אחריות תאגידית 2012

10 טיפים להכנת תכנית עבודה – אחריות תאגידית 2012

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: מנהלי אחריות תאגידית, תגיות: ,

החופש הגדול נגמר, ומנהלי האחריות התאגידית מתחילים לשקוד על הכנת תכניות עבודה לשנת 2012, אתגר לא פשוט בתחום ניהולי הנשען במידה רבה על עבודתן של מחלקות אחרות בארגון. הנה כמה טיפים שכדאי לכם לשקול בזמן התכנון*

1. בחנו את הביצועים שלכם בשנת 2011 אל מול תכנית העבודה המקורית

אילו תוצאות בעלות ערך עסקי הניבה פעילות האחריות התאגידית בשנת 2011, וכיצד ניתן למנף אותן כדי להרחיב את הפעילות ואת התקציבים בהתאם? אילו יעדים הושגו ויש מקום להמשיך לפתח אותם בשנת 2012?

אילו יעדים לא הושגו? האם יש טעם לשלבם בתכנית 2012, ומה נדרש כדי שבשנה הבאה תצליחו להתגבר על החסמים של 2011 ולהשיג את היעדים? חשבו כבר עכשיו אילו מנהלים צריך לרתום לשם כך, ובדקו מולם מה הסיכוי להוציא את המהלך לפועל בשנה הבאה ומה נדרש לשם כך.

2. קראו בעיון את שאלון דירוג מעלה 2012

השאלון כולל מספר נושאים חדשים ודרישות עדכניות. כדאי להכיר אותם מראש ולכלול את ההיערכות להם בתכנית העבודה שלכם לשנה הבאה. חלק מההיערכות צריכה להשתלב בתכניות העבודה של מנהלים מקצועיים אחרים – בחנו כיצד ניתן לשלב זאת בתכניות שלהם (ראו טיפ מספר 3)

3. נסו להשתלב בתכניות העבודה של המחלקות האחרות

המטרה הסופית שלכם היא להטמיע את גישת האחריות בתוך העבודה השוטפת של כל יחידות הארגון, ולא שפרויקטים מכל הארגון יתנקזו למחלקה הצנועה שלכם ויועמסו על תקציבה הדל.

היפגשו כבר עתה עם המנהלים המקצועיים האחרים בארגון, למדו את תכניות העבודה שלהם, ובחנו עמם איך ניתן לשלב בתכניות שלהם היבטים של אחריות תאגידית, באופן שיעזור להם להשיג את יעדיהם שלהם.

4. שלבו בתכנית העבודה תכנית מדידה

אם טרם התחלתם למדוד את ההשפעות של פעילותכם על התאגיד ועל מחזיקי הענין החיצוניים חשוב מאוד להתחיל ולבנות את תכנית העבודה כך שכל פעילות בה תכלול מטרות, יעדים, מדדים להצלחה, ותהליכי מדידה.

חלק מתהליכי המדידה יכולים להיעשות על בסיס מנגנונים קיימים בארגון, אך גם אותם צריך לתכנן מראש. למשל, שילוב שאלות ייעודיות בסקר העובדים השנתי או בסקרי צרכנים. תהליכי מדידה אחרים עשויים להיות כרוכים בשכירת שירות חיצוני, ותקציבם עשוי להגיע לעשרות אלפי ₪. בררו כבר עתה מה אתם רוצים למדוד, מה העלויות, ואילו מהן מוצדקות - ביחס למטרות שאתם מנסים להשיג באמצעות מדידה זו.

5. הקדישו משאבים לתיעוד ותיקשור בתוך הארגון ומחוצה לו

האם אתם מתעדים את תהליכי העבודה שלכם? את סיפורי ההצלחה שלכם? מידע כזה עשוי להיות בעל ערך לכמה מטרות, ובהן מיצובכם כפונקציה מקצועית בארגון ומחוצה לו, מקור ידע ללמידה של מנהלים בארגון בארץ או בעולם, בסיס לדיאלוג עם מחזיקי ענין שונים, ועוד.

קחו בחשבון שתיעוד וכתיבת case studies, וכן הפיכתם לחומרים מתוקשרים (עלונים, העלאה לאתר אינטרנט וכולי) דורשים זמן לא מועט. תכננו מראש מה המטרות שאתם רוצים להשיג באמצעות התיעוד והתיקשור, בחרו מראש אילו פעילויות בעבר, בהווה או בעתיד אתם רוצים לתעד, והקצו לכך את המשאבים הנדרשים.

6. בחנו טרנדים צפויים ורגולציה המחכה לכם מעבר לפינה

טרנדים צרכניים עשויים להוות הזדמנות לפיתוח מענים מכיוון האחריות התאגידית, למשל בכל הקשור לאורח חיים בריא, צרכנות ירוקה, הגינות מול הצרכנים ועוד, כך גם לגבי חידושים טכנולוגים המאפשרים פתרונות אחריות תאגידית מתקדמים. שילחו את גלי הראדר שלכם גם לחו"ל – לחברת האם של התאגיד או לחברות מקבילות לכן, ובידקו את סיפורי ההצלחה שלהן.

גם אותות של רגולציה קרבה, או טרנדים מחאתיים בחו"ל שיש סיכוי שיעשו עליה לישראל - יכולים להוות סיבה טובה להקדים ולהיערך עם מדיניות רגולציה עצמית.

7. מדיה חברתית ודיאלוג עם מחזיקי ענין - must

אם כבר הזכרתי טרנדים, אפשר להמר שאלה שני טרנדים שכל ארגון יהיה חייב להתחיל להתייחס אליהם בשנת 2012. בחנו כבר עתה באיזה אופן אתם יכולים לשלב את שני תחומי העשייה הללו בפעילות הארגונית. מדיה חברתית רלוונטית גם בחברות שאינן מוטות צרכן, והיא משמשת בסיס לדיאלוג B2B וגם בסיס לדיאלוג עם העובדים.

אם אתם מפרסמים דוח אחריות תאגידית, זו סיבה מצוינת לשדרג את תכני הדיאלוג לסוגיות הקרובות לליבה העסקית – סוגיות המטרידות ביותר את מחזיקי הענין שלכם. כמובן שגם כאן צריך לקחת בחשבון זמן עבודה רב מאוד, ותקציבים יעודיים של ייעוץ ותפעול.

8. מה לגבי ההתפתחות המקצועית שלכם?

רבות דובר במיומנויות הנדרשות ממנהלי אחריות תאגידית מקצועיים. מכיון שבשלב זה הקורס המקצועי היחידי בתחום, הוא הקורס של מעלה ו- BDO, וקרוב לודאי שכל מנהלי האחריות המכהנים סיימו את לימודיהם בקורס מזמן, הם אחראים לבנות בעצמם את תכנית ההכשרה הרב-שנתית שלהם.

אני ממליצה לשלב בתכנית העבודה שלכם שני סוגים של הכשרות: בתחום האחריות התאגידית (למשל, כנס מקצועי בחו"ל – מקור מעולה ללמידה, השראה ונטוורק), ובתחומים עסקיים רלוונטיים. יש מנהלות אחריות תאגידית שלמדו קורס בהכשרת דירקטורים, יש כאלה שלומדים קורסים בשיווק או במדיה חברתית, אחרים מרחיבים דעתם בתחומים איכות הסביבה, אתיקה, שיתוף ציבור, ניהול פרויקטים, הנחית קבוצות ועוד.

ככל שיהיו לכם יותר כלים להבנת הביזנס ולהתחבר לצרכים של העסק ולדרך בה הוא עובד – יקל עליכם להטמיע את האחריות התאגידית בתוך העבודה השוטפת של הארגון. אל תפסיקו ללמוד ולהתפתח.

9. צרו לכם זמן עבודה וזמן לא-עבודה

עדיין לא פגשתי מנהל או מנהלת אחריות תאגידית שיש להם די זמן כדי לבצע את תכניות העבודה שלהם כפי שצריך. הבעיה אינה אופיינית רק לתחום ניהולי זה, אבל בולטת בו מאוד, מכיון שהאחריות התאגידית טרם הוכיחה עצמה כחיוניות לתפקוד העסק, ועל כן עדיין לא ברור שצריך להקצות עוד תקנים ומשרות לעבודה בתחום.

עצתי לכם היא לנסות לאבחן אילו משימות אתם חייבים לבצע בעצמכם, ואילו משימות ניתן להעביר לגורם אחר, ולהתחיל לפעול לאיתור גורם זה – בין אם בקבלת סיוע חיצוני, או הוספת תקן ל"מחלקה" שלכם. בתאגידים גדולים מנוהלת האחריות התאגידית על ידי מחלקות עם מספר עובדים, וקרוב לודאי שגם בישראל נראה זאת בעתיד. התחילו להכשיר לכך את הקרקע כבר עכשיו.

ועד אז – אל תוותרו על שמירת משבצות ב calendar לדברים שאינם דחופים, אבל חשובים מאוד: מפגשי למידה מקצועיים, פגישות התעדכנות עם קולגות, קריאת חומרים מקצועיים, ויציאה הביתה בשעה שתאפשר לכם לממש את עיקרון ה work-life balance.

10. הלהיבו את עצמכם

סעיף זה מופיע אחרון ברשימה, אבל הוא אמור לרחף מעליכם כעננה ורודה מהרגע בו אתם מתחילים לחשוב על תכנית העבודה. אחרי שקראתם איזה פעילויות מדהימות עושות החברות המקבילות לכם בעולם, אחרי שביררתם עם עצמכם מה מרגש אתכם ומעורר אתכם לקום בבוקר בשימחה לעמל יומכם – ודאו שבתכנית העבודה שלכם יש גם פרויקטים חדשניים ומרגשים, שיעשו את ההבדל בין שנת 2011 לשנת 2012, ויתנו לכם אנרגיה לעבוד כל כך הרבה שעות ביום, בתקציבים צנועים, לעתים בבדידות ארגונית, אבל בתפקיד הכי מדליק שיש – בזכות החזון וההשראה.

*פוסט זה נכתב בהשראת פוסט שכתבתי במיתחם Active & Marketing בפייסבוק

Related Post

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *