איך מציירים אחריות תאגידית?‏

איך מציירים אחריות תאגידית?‏

מחבר שירלי קנטור, עם 11 תגובות, קטגוריה: אחריות תאגידית, מנהלי אחריות תאגידית, תגיות: , , , ,

איור ראשון מסוגו מציג את המורכבות של ניהול האחריות התאגידית. בפוסט זה אספר על תהליך היצירה עם המאייר עומר הופמן והמעצבת שרון רהב


אחריות תאגידית זה מונח נורא. הוא יוצר בקרב השומעים ההדיוטות רושם אפרורי ויבשושי, ‏בשונה מהתוכן העשיר והמלהיב שהוא מייצג באמת.
אבל לא רק הכותרת של התחום בעייתית. כמעט כל מי שמנסה להסביר מה זה 'אחריות תאגידית', ‏מתחיל עם הגדרה טכנית מסודרת ('אחריות תאגידית היא גישה ניהולית ש...'), אך מוצא ‏עצמו צולל במהרה לתוך תיאורים מפותלים שאין להם סוף. ככה זה כשעולם התוכן עוסק במכלול גדול ומורכב של פעולות ‏והקשרים, שרק הולכים ומתפתחים עם השנים. ‏

קיימוּת בעידן האימוג'י

אמצעים ויזואלים הם דרך טובה לספר סיפור מורכב, בפרט במציאות עמוסת-מידע. אם הם עשויים היטב, הם קלים יותר להבנה ‏וגם מהנים יותר לצריכה. למשל, סרטוני וידאו (ראו כאן) או אינפוגרפיקה (ראו כאן).‏
החלטתי לנסות ליצור איור שיכלול מגוון היבטים שקשורים לאחריות תאגידית, ויציג אותם כשהם חלק ממרקם התרחשות סימולטני שלם, שהרי הרעיון העומד ביסוד תפיסת האחריות התאגידית הוא הוליזם.‏

שלב ראשון: בחירת אנשי מקצוע מצוינים

רציתי שהאיור יהיה בסטנדרט מקצועי גבוה, מה שחייב מעורבות של אנשי מקצוע מצוינים.

את תהליך העבודה ליוותה בכשרון ובחכמה המעצבת שרון רהב מסטודיו ‏‏0304, אשר אחראי גם על המיתוג שלי ועל עיצוב האתר החדש שלי. ‏

עומר הופמן הוא המאייר שקיויתי מאוד שיענה בחיוב לאתגר, ולהפתעתי ולשמחתי הרבות מאוד – הוא ‏הסכים! עומר פירסם איורים בניו יורק טיימס, בוול סטריט ג׳ורנל, בכלכליסט, גלובס ועוד. ‏הוא גם זכה במדליית כסף מטעם אגודת המאיירים האמריקאית, אייר ספרי ילדים והציג בתערוכות רבות. ‏אבל הפרט החשוב ביותר הוא שלעומר יש סגנון שובה-עין ושובה-לב, נאיבי והומוריסטי. נדלקתי על הסגנון שלו מהאיור ‏הראשון שראיתי. ולכן כל כך התרגשתי כשהוא אמר: כן.‏

שלב שני: תכנון האיור

המבחן הראשון שלי היה לתאר לעומר, שאינו מכיר את תחום האחריות התאגידית, מה כולל התחום – על כל היבטיו.

הכנתי רשימה ארוכה (מדי) של ייצוגים ‏ויזואלים שמתארים את ההיבטים השונים שאני רוצה לכלול באיור. חשבתי על האתגרים הנפוצים בתחום, על הסוגיות המהותיות ברוב הענפים.

עיבדנו את הרשימה בעזרת שרון, שמכירה היטב את תחום האחריות ‏התאגידית, ויצרנו מיפרט של ייצוגים שצריכים להתחבר לכדי סיפור אחד שלם. ‏

הסיפור סובב את התאגיד הגנרי‏OK CORPORATION' ‎'‏ שמייצר קופסאות ירוקות (המיוצגות בלוגו התאגיד). הסיפור מתרחש בעתיד הלא רחוק, בו רובוטים ואנשים עובדים זה לצד זה, ורחפנים משמשים להפצת מוצרים.

הסיפור מתקיים על פני 3 צירים במקביל:

  1. הוא מכיל את ‏השלבים השונים של שרשרת הערך: כריה וכריתה של חומרי גלם (כל העובדים חובשים קסדות), שינועם למפעל שנמצא בבנין ‏המטה של התאגיד, ייצורם (עבודה משותפת לעובדים אנושיים ולרובוטים), הפצתם לעיר הסמוכה (במשאיות יורו 6), שיווקם בקמפיין "קנו אחד – תירמו אחד".
  2. ‏הוא מציג מגוון היבטים של אחריות תאגידית בתוך היחידות העסקיות השונות של הארגון: גיוון והכללה, קשב לצרכנים, אבטחת מידע, בטיחות, סביבת עבודה בריאה ובטוחה, חסכון באנרגיה ועוד. שימו לב לחדרה של מנהלת האחריות התאגידית.
  3. הוא מכיל מספר ‏אינטראקציות עם הקהילה הסובבת, כגון רכש-שירותים מעסק מקומי קטן - סטודיו לגרפיקה (שימו לב לגרפיקאי ‏בסטודיו: זה עומר הופמן!), והתנדבות של עובדים עם אוכלוסיה מגוונת בגינה קהילתית.

הסיפור כולל סמלים רלוונטים לשיח האחריות התאגידית, בהם FAIRTRADE, לא נוסה על בע"ח, FSC, צריכת אנרגיה חסכונית וכו'. ‏

הגרפיקאי באיור למטה: עומר הופמן

שלב שלישי: סקיצות

עומר יצר סקיצה ראשונית, ובה העמדה כללית של כל הייצוגים. בסקיצה זו היערות הנכרתים היו ‏באותו איזור גיאוגרפי של בנין התאגיד, ואילו אני רציתי שהם יהיו ביבשות שונות המופרדות ‏באמצעות ים – כמו במציאות.

עומר אמר שהוא יצטרך ליצור סקיצה חדשה, מפרספקטיבה אחרת, כדי להכניס את כל המכלול הגלובלי.‏

סקיצה ראשונה:

סקיצה ראשונה של איור אחריות תאגידית עומר הופמן לשירלי קנטורסקיצה שניה:

סקיצה שניה איור אחריות תאגידית עומר הופמן לשירלי קנטור

שלב רביעי: דיוקים ‏

לאחר שיצר סקיצה חדשה לגמרי, התחלנו לדייק את הפרטים, ולהוסיף עוד אלמנטים. למשל: ‏

  • הפכנו את המציג בישיבת ההנהלה מגבר לאישה.‏
  • הוספנו את דגלון הגאווה לשולחן של אחד העובדים בבנין.‏
  • הוספנו רמפה לכסא גלגלים בכניסה לבנין.
  • הוספנו דמות של מנקה עם מיכל חומר נקיון שלא נוסה על בע"ח, בקומה העליונה של הבנין.
  • הוספנו פאנלים סולרים על הגג של חנות הירקות השכונתית.‏
  • הפכנו את הרכבים החונים בחניון התאגיד לרכבים חכמים (חשמלי ואוטונומי + עמדת טעינה).
  • הפכנו את אנשי הלוגיסטיקה המחכים לבוא הספינה, לאישה ממוצא אסיאתי ולגבר כהה עור.

זה היה שלב ארוך מאוד, אבל בכלל לא מייגע. כמובן שיכולתי להמשיך בו ‏עוד ועוד, אבל היה דדליין. אז בשלב מסוים עצרנו.

שלב חמישי: צביעה

עומר הציע פלטת צבעים צבעונית ובוהקת, שתאפשר להבליט את האלמנטים הקטנים הרבים ‏שבתוך האיור. שרון ואני היססנו, מכיון שמדובר בצבעוניות לא טריויאלית בתוך המרחב התאגידי. ‏חשבנו שנכון יהיה להשתמש בפלטת צבעים "בוגרת" יותר. אבל בסוף השתכנענו, וטוב שכך.‏

פרט מתוך פוסטר אחריות תאגידית עומר הופמן לשירלי קנטור

איור אחריות תאגידית יותר עומר הופמן

שלב שישי: הפקה

תהליך האיור ארך חודש וחצי. יותר מכפי שחשבנו. אבל כולנו היינו מרוצים מאוד מהתוצאה.

האיור ‏היה בסיס לעיצוב הזמנה לכנס-לקוחות שערכתי ביוני 2016, הוא עיטר את תיק הבד שחילקתי ‏למשתתפים (הודפס בבית הדפוס החברתי המוצלח מאוד של ‏ZOTZOT‏). הוא גם התנוסס על משקפי הקארדבורד שחילקתי, ‏בהמשך להרצאה שלי על השפעת הטכנולוגיה על תחום האחריות התאגידית (כל העיצובים: סטודיו 0304).‏

אני מתכננת ליצור עוד הפקות יצירתיות עם האיור הזה, שתלוי מעל שולחן העבודה שלי ‏ומזכיר לי בכל רגע בו אני מרימה מבט, כי הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ליצור אותו, ‏וגם לצייר אותו.‏
תודה מכל הלב לעומר, לשרון ולנטי מסטודיו 0304.‏

הזמנה לאירוע לקוחות אחריות תאגידית שירלי קנטורמשקפי קארדבורד אחריות תאגידית שירלי קנטור

תיק אחריות תאגידית שירלי קנטור

שתפו עם חברים:
11 תגובות
    • Date: נובמבר 3, 2016
      Author: shirley

      ואו! לזכות לתגובה כזו מהבלוגריסטית! תודה!!

      Reply
  1. Date: נובמבר 3, 2016
    Author: טליה אהרוני

    כתבתי תגובה מלומדת ומפורטת והיא התאדתה בנבכי הפייס. אז אני מנסה לשחזר : יקירה מוכשרת ומדהימה. הציור מרתק, מדויק, מפליא בפרטיו ומעורר חשיבה. אך מבלי להפחית בערך האיור - ההסבר שלך והתיאור המפורט של הדרך שהובילה לאיור - הם מעוררי השראה לחשיבה העתידית. תודה !

    Reply
    • Date: נובמבר 3, 2016
      Author: shirley

      ד"ר אהרוני היקרה, תודה מעומק הלב על הפירגון הנדיב. כל כך שמחה לקרוא שמצאת בתיאור מקור להשראה לחשיבה עתידית. נמשיך להתקדם לעתיד הזה יחד :)

      Reply
  2. Date: נובמבר 5, 2016

    כמן כל דבר שאת נוגעת זהב צרוף. בהצלחה

    Reply
    • Date: נובמבר 5, 2016
      Author: shirley

      תודה רבה דליה יקרה. ריגשת אותי

      Reply
  3. מקסים! הן הרעיון וההגיון שמאחוריו, הן הביצוע, והן ההסבר המרתק אודות האפיון וההיערכות ותהליך הביצוע. את מקצוענית אמיתית, שנושמת אחריות תאגידית וגם אשת שיווק - ברמה שיש רק מעטים בודדים כאלו. שאפו. ערן נ.ב. איך, אם ניתן, אפשר להוריד או לקבל העתק של האיור (עם מיתוג וקרדיט כמובן)?

    Reply
    • Date: נובמבר 6, 2016
      Author: שירלי קנטור

      ואו! ערן! איזה פירגון! תודה!!! כיף במיוחד לקרוא את הדברים האלה כשהם מגיעים מאיש מקצוע מעולה כמוך. לגבי הפצת האיור - אני נדרשת לסוגיה הזו עכשיו. אעדכן ברגע שיהיה לי פתרון (אני מחפשת דרך שתאפשר, מצד אחד, להפיץ כמה שיותר, ומצד שני - לשמור על זכויות היוצרים)

      Reply
  4. Date: דצמבר 1, 2016
    Author: זהר דרור

    שירלי היקרה, מקסים מקסים יצירתיות משתפכת ומאד אהבתי את הסיפור מאחורי ההפקה. כתיבתך תמיד יודעת לספר סיפור ומשום כך להיזכר. תודה רבה זהר

    Reply
    • Date: יוני 9, 2018
      Author: shirley

      תודה רבה זהר יקרה. מגיבה באיחור, אבל ההוקרה לא פוחתת עם הזמן :)

      Reply

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *