פוסטים מלונדון – סידרה מהשטח | מדוע כדאי לחברות להשתמש במדיה החברתית לצרכי אחריות תאגידית?

פוסטים מלונדון – סידרה מהשטח | מדוע כדאי לחברות להשתמש במדיה החברתית לצרכי אחריות תאגידית?

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: דיגיטל, תגיות: , , , , , ,

האם באמת שווה להשקיע זמן, מאמצים וכסף בנוכחות אחריות תאגידית במדיה החברתית? לנציגים של חברת האנרגיה Shell ושל חברת הפיננסים citi שהשתתפו בכנס אחריות תאגידית שהתקיים בלונדון, אין ספק: בהחלט כן! הם גם הסבירו מדוע, וסיפרו איך הם עושים את זה

Shell: הקשבה לגולשים ברשת היא המפתח

מנהל קשרי החוץ של חברת האנרגיה Shell הגיע לכנס מארה"ב, כדי לספר עד כמה הפעילות במדיה החברתית חשובה כדי להגן על מוניטין החברה. התועלת העיקרית של הפעילות במדיה החברתית היא הבנת הסוגיות שמענינות ומטרידות את מחזיקי העניין של החברה.

לחברה פעילות תוכן בכמה מתחמים: טויטר, יוטיוב, פליקר ובלוג. אנשי החברהמנסים למשוך אנשים לתוך התכנים שמועלים במתחמים הללו, ולגרום להם להגיב, להביע דעות ורעיונות. אנשי Shell מקשיבים, קוראים, מנטרים, ובדרך זו מזהים סוגיות בעייתיות, המצריכות טיפול תקשורתי או מהותי.

התמודדות עם ציניות וביקורת

החברה החליטה על מדיניות של שקיפות ופתיחות, ועל כן כל ביקורת כלפיה ברשת מקבלת התייחסות עניינית ואמיתית. מקפידים להגיב לביקורות גם במתחמים שאינם של החברה. כדי לזהות את הביקורות הללו, משתמשים בטכנולוגיה לניטור שיחות ברשת החברתית. לעתים, כשגולש מביע ביקורת לא ענינית באופן עקבי – הגולשים האחרים (שאינם נציגי Shell) מבקשים ממנו להפסיק. באחד המקרים, נציג Shell הזמין בלוגר סביבתי שתקף את Shell בבלוג שלו, לכתוב פוסט-אורח בבלוג של Shell.

"הדיון הביקורתי אודות Shell יתקיים ברשת בכל מקרה, ועל כן מוטב לקחת בו חלק פעיל ולהשפיע על ההתנהלות שלו, במקום שהוא יתנהל מאחורי הגב שלנו".

אחת הסוגיות החשובות היא אופי התכנים שמעוררים דיונים ברשתות. החברה עושה מאמץ להעלות לרשת מידע רלוונטי אודות האחריות התאגידית, שיעורר עניין ודיון בקרב הגולשים – לא כל מידע מעורר עניין.

למשל, בזמן קיומה של ועידת קופנהאגן, השיקה החברה (שהיתה בין חברות האנרגיה הראשונות שהכירו בפומבי בבעית ההתחממות הגלובלית) בלוג בנושא שינוי האקלים. את הבלוג מנהל היועץ של Shell בנושא שינוי אקלים. הבלוג עוסק במדיניות החברה בנושא זה, ובסוגיות רלוונטיות.

בערוץ של החברה ביוטיוב העלו סרטונים יומיים מתחרות ה Eco-Marathon – מיזם חברתי שנועד לעודד פיתוח פתרונות חדשנים ויעילים מבחינה אנרגטית לרכבים. הסרטונים עוררו ענין רב. כשהחברה פירסמה את דוח האחריות התאגידית החדש שלה, היא צייצה על כך בטויטר.

החברה מעריכה שעדיין אין לה מספיק תכנים רלוונטים בשביל פייסבוק, ועל כן עדיין לא פיתחה מתחם ברשת זו.

citi: פלטפורמות שונות – למחזיקי ענין שונים

מנהלת התקשורת עם העובדים והלקוחות של citi, אמרה כי מאז שהחברה החלה לפעול בזירות המדיה החברתית, 40% מזמנה מוקדש לפעילות בזירות אלה. בהתלהבות רבה ניסתה להסביר לנוכחים באולם מדוע כדאי להשתמש במדיה החברתית, כשמדובר בסוגיות של אחריות תאגידית.

למשל, במשך שנים יוצרת החברה סרטוני הסברה אודות הפרויקטים החברתיים (כגון פיתוח כלכלי של קהילות מוחלשות) ואודות פעילויות התנדבות. ערוץ citi ביוטיוב מאפשר סוף סוף להציג את הסרטונים הללו לציבור הרחב.

החברה עושה שימוש פנים-ארגוני נרחב בקבוצות הדיון בלינקדאין, ויש כוונה להתחיל להשתמש במודל זה כחלק מהפעילויות הנעשות עם קבוצות סטודנטים בקהילה.

את הפעילות בפייסבוק (שעדיין לא קיימת) מתכוונת החברה לפתח דווקא מול ארגונים חברתיים ברחבי העולם, שמחפשים את הקשר עם החברה סביב סוגיות של מעורבות בקהילה.

הזירה הפעילה ביותר ב citi כיום היא הבלוגספרה. יש בלוג פנימי ובלוג חיצוני, והחברה מעודדת עובדים לכתוב על הנושאים שמענינים אותם, גם על פעילויות התנדבות ואחריות תאגידית.

מעניין... בעת כתיבת הפוסט הזה, שיטוט קטן בדף הטוויטר של החברה, מצאתי ציוץ של המגבית היהודית – פדרצית ניו יורק, שהודתה ל citi על אירוע התרמה בו נתרמו לפדרציה 900,000$; בתגובה, צייץ הבנק כי הוא גאה לתמוך בארגון המשפיע לטובה על חייהם של אנשים כה רבים. 4,000 איש עוקבים אחר הציוצים של citi.

מעורבות עובדים ברשתות החברתיות – סיכון שיש לנהל אותו

נציגי שני הארגונים הדגישו את הצורך בהגדרת מדיניות ברורה לאופן התבטאות של עובדים ברשתות חברתיות. אם עובדים מעלים ביוזמתם תכנים כתובים או מצולמים לרשתות החברתיות, או אם הם מגיבים לתכנים – ועושים זאת כשהם מזדהים כעובדי החברה – יש לוודא כי הם עומדים בנהלים של ההתבטאות הפומבית של אותה חברה, אחרת הדבר עלול להסב נזקים למוניטין.

ב shell הוטמע נושא זה בתוך הקוד האתי של החברה, וכל העובדים עוברים הדרכות בנושא. ההנהלה והמחלקה המשפטית בוחנות מעת לעת את הנהלים ומעדכנים אותם במידת הצורך.

גם ב citi נוסחו קוים מנחים להתבטאות של עובדים ברשתות חברתיות בעזרת המחלקה המשפטית, אולם נציגת החברה בכנס אמרה שלדעתה המהלך האפקטיבי ביותר הוא להסביר לעובדים את המשמעות והחשיבות של התבטאויות מכובדות ברשתות החברתיות. "העובדים מרגישים שבכך שהחברה פתחה את הרשתות לפעילות של כל העובדים (גם בזמן העבודה) היא מכבדת אותם כאנשים אחראים. עד כה לא היתה אצלנו אף התבטאות בעייתית".

פוסטים נוספים בסידרה:

העובדים מגלים לי את האמת על האחריות התאגידית של המעסיקים שלהם | לינק

מנכ"לים בלי בולשיט | לינק

האם חברות צריכות ויכולות להשפיע על התנהגות הצרכנים? | לינק

איך לשתף את העובדים ביישום האחריות התאגידית של החברה? | לינק

Related Post

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *