המעורבות החברתית של קבוצת פישמן – מודל ראוי לחיקוי. חלק שני

המעורבות החברתית של קבוצת פישמן – מודל ראוי לחיקוי. חלק שני

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: אחריות תאגידית, קשרי קהילה, תגיות: , , , , , ,

חמש סיבות שהופכות את פעילות המעורבות החברתית של קבוצת פישמן ל case-study מוביל בישראל: חזון; מחויבות; הקשבה; יצירתיות; מקצוענות

פוסט זה מיועד בעיקר לאלה המתענינים בפן המקצועי של ניהול המעורבות החברתית.

בפוסט הקודם שיתפתי ברשמים שלי מהאירוע השנתי של קבוצת פישמן 'עסקים נוגעים באנשים'. בפוסט הנוכחי אני רוצה לעשות Zoom-Out ולהתייחס לפעילותה של הקבוצה בפרספקטיבה רחבה יותר, כך שניתן יהיה להקיש ממנה לגבי פעילויות בחברות אחרות, המבקשות לפתח את מעורבותן החברתית.

בתום תשע שנות פעילות של קבוצת פישמן בתחום המעורבות החברתית, ניסיתי לזקק את הגורמים המרכזיים להצלחתה של הפעילות לאורך שנים.

איך מודדים הצלחה במעורבות חברתית?

אפשר, כמובן, לשאול לפי מה אני מגדירה שהפעילות מוצלחת? אומר בקצרה (וזה כבר נושא לפוסט אחר) שהפעילות מתמשכת, מתפתחת, משתפת יותר ויותר אנשים במעגל העשייה ובעיקר - משפיעה עליהם ועל חייהם בדרכים שונות. אבל יותר מכך, הפעילות משפיעה על ארגונים חברתיים ועל השיח בין עסקים וארגונים סביב נושא שילוב אנשים עם מגבלות, וזהו כבר הישג גדול ובר קיימא.

ניתן לקוות שקבוצת פישמן תסכום את ההשפעות של הפעילויות שלה, ותיידע את מחזיקי הענין, כדי להמחיש עד כמה תאגידים יכולים להשפיעה לטובה, וכדי לעודד אחרים ללכת בעקבותיהם.

1. חזון: התעוזה לסלול תלם חדש

בשנת 2001 קבוצת פישמן בחרה למקד את מעורבותה החברתית בסוגיה שהיתה לא מדוברת ולא פופולרית בעולמות התוכן של תרומת עסקים לקהילה; סוגיה חברתית חשובה שהיתה non-issue מבחינה ציבורית ותקשורתית (זה קרה טרםשביתת הנכים המפורסמת ב- 2002).

נדרש חזון אמיתי ומרחיק-ראות, ולא פחות מכך, תעוזה, כדי לבחור לסלול תלם חדש בשדה חברתי לא-מוכר (מבחינת העולם העסקי) ולהוביל בתוכו קבוצה של חברות המובילות את השוק, ונתפסות כ Main-Stream.

החזון החברתי שניסחה הקבוצה בראשית הדרך הגדיר שאיפה ליצור שינוי בחברה הישראלית. חזון יומרני, אך נראה כי הקבוצה פועלת לאורו. מה שמביא אותי לגורם השני להצלחת הפעילות:

2. מחויבות: הדבקוּת בחזון

אני חושבת שכמעט כל מי שהיה מעורב באחת הפעילויות החברתיות של קבוצת פישמן יכול להעיד, בראש ובראשונה, על מחויבות רגשית-ערכית גבוהה של הנוגעים בדבר. אז לפני שאני נוגעת בהיבט המקצועי, חשוב לי לציין את המחויבות האנושית, כי היא מהווה חומר בעירה רב-עוצמה במנוע של הפעילות החברתית בקבוצה. זה לא כך בכל תאגיד, ולחלופין – לא כל תאגיד יודע לתרגם את המחויבות האנושית – למחויבות מקצועית.

מראשית הדרך, היקצתה הקבוצה משרה מלאה לניהול האחריות החברתית בקבוצה, והיתה בין החברות הראשונות בישראל שעשו זאת. המישרה כפופה ישירות לרונית פישמן-אופיר, ובעלת טווח השפעה כלל-קבוצתי. פישמן-אופיר גם לוקחת חלק פעיל בפעילויות התנדבותיות, מפגשי למידה וכנסים – מעורבות המעבירה מסר של מחויבות למנהלים אחרים בקבוצה ולעובדים בה.

המחויבות של הקבוצה באה לידי ביטוי גם בעובדה שלאורך כל השנים היא נשארה ממוקדת בנושא החברתי אליו התחייבה מלכתחילה. הארגונים החברתיים הפועלים בנושא שילוב אנשים עם מגבלות, יודעים כי הם יכולים לסמוך על הקבוצה כשותפה למהלכים ארוכי-טווח. בעידן של רבעונים, טרנדים, ותנודות במשק – היציבות הזו היא עדות למחויבות אמיתית.

3. הקשבה: הדרך הבטוחה לזיהוי צרכים ופתרונות

כל פעילויות המעורבות החברתית של קבוצת פישמן נעשות תוך שיתוף פעולה עם גורמים חברתיים וציבוריים. הקבוצה הכירה בעובדה כי אין לה את הידע לגבי הצרכים והיכולות היחודיים לאוכלוסית האנשים עם המגבלות. היא גם הכירה בעובדה שאין לה את היכולת לקדם אג'נדה חברתית בכוחות עצמה.

הקבוצה מקשיבה לארגונים החברתיים והציבוריים ולומדת מהם; מביאה אל השותפות עמם את היכולות שלה ואת המגבלות שלה; ומפתחת יחד עמם פתרונות. לכן הפתרונות הללו הם נכונים ומסוגלים לקדם שינוי.

4. יצירתיות: חיבורים חדשניים בין צרכים למענים

כמעט בכל פעם שורד רז, מנהלת האחריות החברתית של קבוצת פישמן, מספרת לי על פעילות חדשה, אני מופתעת מהחיבורים המיוחדים בין צרכים בקהילה – לבין מענים המגיעים מיכולות שונות בקבוצה. היצירתיות והחדשנות הן הרוח השורה על הפעילויות של הקבוצה, והן הופכות את העשייה למלהיבה יותר ובשל כך – לרותמת יותר.

היצירתיות והחדשנות מאפשרות לקבוצה לדבוק בנושא החברתי הנבחר לאורך שנים, מבלי להיכנס למצב של קיבעון, שיממון או שחיקה. מבין הגורמים המאפשרים את היצירתיות והחדשנות, הם אלה המוזכרים לעיל: הקשבה אמיתית לקהילה, ותעוזה בפיתוח פעילויות חדשות.

5. מקצועיות: היכולת לתרגם את הפוטנציאל - למציאות

ארבעת גורמי ההצלחה המוזכרים לעיל הם מהותיים, אך לא די בהם. הם מהווים בסיס לניהול מקצועי של תחום המעורבות החברתית בקבוצה, הנשען על תפיסה אסטרטגית, הבנה של התחום, למידה מתמשכת ויכולות הוצאה לפועל. אלמלא הניהול המקצועי - ארבעת הגורמים הנ"ל היו נשארים בגדר פוטנציאל להצלחה, ותו לא.

קבוצת פישמן נעזרת במובילי התחום המקצועי בארץ, בהם ארגון מעלה וארגון על"השל ציונות אלפיים. הקבוצה גם משקיעה בהכשרה מקצועית של מנהלי האחריות החברתית בקבוצה, כך שהידע מופץ ויוזמות מקצועיות יכולות לצמוח מתוך החברות.

גילוי נאות

ההערכה שלי לפעילות של קבוצת פישמן ולמנהליה נשענת על השקפה מקצועית ועל היכרות מעמיקה עם המתרחש בתחום זה בישראל ובעולם בתשע השנים האחרונות.

למען השקיפות, אציין שהייתי מנהלת קשרי הקהילה של קבוצת פישמן מנובמבר 2000 עד יולי 2002. בשנים בהן עבדתי כמנהלת ארגון עמיתי מעלה, ליוויתי את הקבוצה בייעוץ מקצועי מעת לעת.

אני מניחה שההיכרות הקרובה עם הקבוצה ועם פעילותה איפשרה לי להבין לעומק, ומכמה נקודות מבט, את התובנות המנוסחות בפוסט זה.

Related Post

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *