בראץ או ברבי: מי מהן קשובה יותר לילדות חולות סרטן?

בראץ או ברבי: מי מהן קשובה יותר לילדות חולות סרטן?

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: מותגים ושיווק, תגיות: , , , , , , ,

בזמן שחברת הצעצועים Mattel התעלמה מבקשותיהם של ילדות חולות סרטן והוריהן לייצר בובת ברבי קרחת, החברה המתחרה, MGA, הרימה את הכפפה ופיתחה בזריזות בובות בראץ קרחות. בקשות של צרכנים יכולות לסמן לחברות את המוצר או השירות הבא, אז למה לא להקשיב להם?

גם במציאות הטכנולוגית של ימינו, בובות עדיין מהלכות קסם על ילדות, ומהוות גורם חשוב בחייהן ובהתפתחותן האישית והחברתית. עבור חברות הצעצועים בובות הן הרבה יותר מאשר משחק... בשנת 2011 נמכרו בארה"ב בלבד בובות, משחקים וצעצועים בסכום של 21.2 מיליארד דולר. בגלל ההשפעה המהותית של המוצר על חייהן של הלקוחות, זוהי תעשייה שאמורה להיות קשובה מאוד ללקוחותיה, והמקרה הבא ממחיש עד כמה זה חשוב.

בסוף דצמבר 2011 פתחו אמהות של ילדות חולות סרטן קבוצה בפייסבוק, במטרה לשכנע את יצרנית הצעצועים Mattel לייצר בובת ברבי קרחת. אלפי אנשים הצטרפו לקבוצה תוך ימים ספורים, וכיום היא מונה 157,000 חברים.

חברי הקבוצה ניסו לפנות ל Mattel בדרכים שונות, בהן פניה ישירה, פתיחת עצומה מקוונת, וגם דרך דף הפייסבוק של מותג ברבי, אך ההתייחסות שקיבלו היתה: "חברת Mattel אינה מקבלת רעיונות מבחוץ".

מי שכן קיבלה רעיונות מבחוץ היא MGA, החברה המתחרה. בראשית פברואר 2012 הודיעה MGA כי היא שוקדת על ייצורן של בובות קרחות מסדרה חדשה שתיקרא True Hope. מדובר בשלוש בובות בראץ קרחות ושלוש בובות מוקסי קרחות. עוד נמסר כי בחודש יוני 2012 הבובות תהינה זמינות לרכישה ברשת Toys R Us.

החברה של ברבי נחלצת לעזור

לאחר שהפעילות של קבוצת הפייסבוק הגיעה למדיה הכללית, כתבות בטלויזיה ובעתונות האמריקאית, נציגי Mattel הודיעו כי החליטו לייצר בובה "חברה של ברבי" קרחת. אני מניחה שמעצם היותה יישות מושלמת, ברבי עצמה לא יכולה להיות חולה, אז התפקיד ניתן לחברה שלה. לאכזבתן של הילדות, הוחלט לייצר רק כמות מוגבלת של בובות מסוג זה, ולא להציע אותן למכירה בחנויות, אלא לתרום אותן למחלקות אונקולוגיות ולעמותות המסייעות לילדים חולי סרטן.

כצפוי, ההחלטה לייצר כמות מוגבלת של ברביות קרחות לא הפסיקה את מאמצי הילדות והוריהם, כי עם כל הכבוד לבראץ ומוקסי (ויש כבוד), אצל ילדות רבות ברבי היא הבובה המועדפת. הסיבה להחלטה, כפי שציינה Mattel היא שאינה רוצה להרוויח כסף ממכירת בובות אלו.

אבל הילדות והוריהן דווקא כן רוצים שבובות ברבי קרחות תימכרנה בחנויות לצד בובות רגילות, בכסף מלא. הילדות רוצות להרגיש שייכות, כמו כולן.

רגישות חברתית היא פתח להזדמנות עסקית

בובות בראץ ומוקסי מסידרת True Hope התארחו ב- MTV, קיבלו הרבה PR ואהבה מסלבס, ונמכרות כיום גם ברשתות Tesco ו- Walmart, בארה"ב, קנדה ואירופה.

על כל בובה שנמכרת, חברת MGA תורמת 1$ לעמותה העוסקת בחקר סרטן בילדים. זהו מהלך Cause marketing הקלאסי ביותר שניתן להעלות על הדעת. אבל חשובה יותר מהתרומה היא העובדה שהחברה הקשיבה ללקוחות "שקופים" – לקוחות עם בעיה שלא נמצאת על הרדאר השיווקי של החברה, ובחרו לפתח מוצר שעונה על הצרכים המיוחדים שלהם.

נכון לזמן כתיבת שורות אלה, מקשטות את קירות קבוצת הפייסבוק עשרות תמונות של ילדות קרחות, מחייכות ומחבקות בובות בראץ ומוקסי קרחות.

בובות בראץ קרחות

מה ניתן ללמוד ממקרה זה?

  1. השיחות במדיה החברתית עם המותגים ועל המותגים - יכולות להציף סיכונים וגם הזדמנויות. חשוב לנטר אותן באופן עקבי, ולנתח אותן גם במשקפיים של אחריות חברתית.
  2. כדאי לחברות להתייחס למחזיקי ענין חיצוניים, בין אם אלה לקוחות, ארגונים חברתיים או אחרים, לא כאל מטרידנים, אלא כאל שותפים פוטנציאליים לזיהוי סיכונים או הזדמנויות עסקיות (ראו פוסטים נוספים בנושא שיתוף מחזיקי ענין).
  3. חפשו את "הלקוחות השקופים" שלא נמצאים על הרדאר השיווקי שלכם. הם יעזרו לכם למצוא צרכים חברתיים שלא חשבתם עליהם. הרווח יהיה של כולם.
האם אתם מכירים עוד דוגמאות למוצרים שפותחו כתוצאה מהקשבה רגישה לצרכים חברתיים? אתם מוזמנים לשתף כאן במידע זה
עוד על בובות עם שליחות חברתית תוכלו לקרוא בפוסט הזה קישור
עוד על ברבי כמודל לחיקוי בענייני קריירה תוכלו לקרוא בפוסט הזה קישור

Related Post

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *