בדידותם של מנהלי האחריות התאגידית

בדידותם של מנהלי האחריות התאגידית

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: מנהלי אחריות תאגידית, תגיות:

'אחים לנשק' - כך הגדירה אחת ממנהלות האחריות התאגידית הותיקות את האחווה בינה ובין עמיתיה למקצוע. תאמינו או לא, אבל קיים פער בין הדימוי הזוהר והאופטימי של תפקיד ניהול האחריות התאגידית, לבין המציאות היום-יומית שלו.

מנהלי אחריות תאגידית רבים מוצאים עצמם בודדים במערכה הארגונית, נאבקים בהתנגדויות פרסונליות וארגוניות, נאלצים להוכיח בכל פעם מחדש את ההצדקה לקיום תפקידם הצעיר (יחסית). הנה חמש סיבות אפשריות למצב זה, וגם כיוון לפתרון.

1. כי לא באמת מבינים אותם

אחריות תאגידית היא תפיסה ניהולית מורכבת ולא פשוטה להבנה. מי שלא מתעמק בהבנת התחום, מתקשה לתפוס אותו כמכלול. אנשים רבים בארגון, ובהם מנהלים בכירים, לא מבינים עד הסוף מה זה "הדבר הזה", ועל כן מבטלים אותו, מקטינים אותו לכדי עיסוק בתרומות לקהילה, או פשוט מנסים להתעלם ממנו וממי שמנהל אותו.

2. כי הם לא מכניסים כסף

אחריות תאגידית היא תחום שמהותו ניהול סיכונים ופיתוח בר-קיימא בטווח הארוך. מחקר של חברת Mckinsey הראה שרוב ההשקעות באחריות תאגידית מחזירות ערך לבעלי המניות בטווח הארוך, ולא במיידי. בתרבות העסקית הישראלית יש נטיה להתמקד בתוצאות בטווחים קצרים. מנהלי האחריות התאגידית, אם כן, אינם תורמים לשורת הרווח בדוחות הרבעוניים של החברה, אבל הם כן מצפים שהחברה תשקיע משאבים בפיתוח האחריות התאגידית. זה לא תורם לפופולריות שלהם.

3. כי הם "פולשים" לתחומי ניהול של אחרים

אחריות תאגידית היא גישה חוצת-ארגון ומתייחסת, בחלקה, לתחומים שממילא נוהלו בעבר, כגון סביבת עבודה, אתיקה או איכות סביבה. לכן יש מנהלים בארגון שקשה להם להבין מה החידוש, על מה המהומה, ולמה קוראים לזה פתאום אחריות תאגידית? חלקם אף נרתעים מ"פלישה" של מנהל האחריות התאגידית לטריטוריה הניהולית שלהם, ולהתערבות עם כל מני אג'נדות חדשות ולא סטנדרטיות.

4. כי לא ברור מה הסמכויות שלהם

לא תמיד ברור מה ההקשר האירגוני של מנהל האחריות התאגידית ומה התוקף של ההמלצות שלו. בשונה מתחומים ניהוליים אחרים, שמקומם וסמכויותיהם בארגון ברורים, מנהלי אחריות תאגידית "מתארחים" במחלקות כגון משאבי אנוש או שיווק, מבלי שיהיה להם מערך תומך של כפיפים וסמכויות ברורות. הדבר שונה בחברות שהקימו יחידות אחריות תאגידית עצמאיות - אבל אלה עדיין מקרים נדירים בישראל.

5. כי הם הורסים מסיבות

הטמעה אמיתית של אחריות תאגידית מחייבת שינויים מהותיים במדיניות החברה ובאופן התנהלותה. עבור מנהלים רבים מדובר בתהליך מרתיע... מי אוהב שינויים? בנוסף, מתפקידו של מנהל האחריות התאגידית להצביע על התנהלות שיש לה השפעה שלילית על מחזיקי הענין (הרעיון הבסיסי של אחריות תאגידית הוא צמצום השפעות שליליות של הארגון ומינוף השפעות חיוביות שלו). מי אוהב שמצביעים על השפעות שליליות של עבודתו? אף אחד, כנראה...

מה הפתרון?

מנהלי האחריות התאגידית נתפסים לעתים, ושלא בצדק, כטרחנים שלא מבינים את הליבה העסקית, למרות שהמציאות הפוכה לחלוטין: מדובר באנשים עם בקיאות מקצועית רבה והבנה אסטרטגית ברמה גבוהה ביותר.

 זהו אתגרם של מנהלי האחריות התאגידית להבהיר למנהלים הבכירים בחברה את הפוטנציאל העסקי המשמעותי שטמון באחריות התאגידית עבור כל אחד ואחד מהם' ועבור כל אחד מתחומי הניהול. ככל שיוכנסו לעבודה כלי מדידת אפקטיביות והחזר על ההשקעה - כך ייטב.

 זו אחריותם של המנכ"לים לתת גב חזק למנהלי האחריות התאגידית, ולעזור להם לפלס דרך לתוך כל חדרי הישיבות הנדרשים, כולל חדר ההנהלה והדירקטוריון. ואם מנכ"ל לא סבור שכך צריך להיות – אולי מוטב שלא יצהיר על קיומו של מנהל אחריות תאגידית בארגונו.

 אשמח לדעת מה אתם חושבים - האם יש עוד סיבות למצב הנוכחי, ואילו עוד פתרונות אתם מציעים?

Related Post

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *