איך מגיעים לעבוד בתפקיד מנהל/ת אחריות תאגידית?

איך מגיעים לעבוד בתפקיד מנהל/ת אחריות תאגידית?

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: מנהלי אחריות תאגידית, תגיות: , ,

אתמול נפגשתי לקפה עם חבר, טייס-קרב וסטודנט להוראת תנ"ך (יש חיה כזו!) | בחשיבה על האופק המקצועי שלו, הוא רצה לשמוע  על ניהול אחריות חברתית - המקצוע החדש והמסקרן, ולדעת איך ניתן להגיע לתפקיד הזה | הפוסט הזה נכתב עבורו ועבור המתעניינים בתפקיד המופלא

בשנה האחרונה פונים אלי הרבה אנשים ששואלים אותה שאלה: איך מגיעים להיות מנהלי אחריות חברתית / תאגידית? אנשים שעובדים בתפקידים שונים בחברות עסקיות (עורכי דין, אנשים מתחום השיווק, תקשורת ומשאבי אנוש), אנשים שעובדים בארגונים חברתיים, וסטודנטים ששמעו אותי מרצה והתלהבו מהתחום - ביקשו לדעת מהי הדרך להשתלב במקצוע או בתפקיד.

אז לטובת כל המתעניינים, הנה תקציר המידע הידוע לי. כל האמור פה מסתמך על ידע אישי בלבד, ואינו בגדר מידע סטטיסטי, מחקרי או מחייב. למרות שבחרתי לא לחשוף שמות של חברות ושל אנשים, האמור כאן  מתבסס על עובדות קונקרטיות מהשטח.

זינוק בעליה: מקצוע חדש ומתפתח

ניהול האחריות התאגידית הוא תפקיד הדורש ידע, מיומנויות וכישורים מסוימים. ארחיב בנושא זה בפוסט נפרד. כיום יותר ויותר חברות מעסיקות מנהלי אחריות תאגידית (להלן: א"ת) במשרה מלאה או כחלק מתפקיד אחר, למשל בצד ניהול רווחה או תקשורת בארגון. לפי פרסומים שונים בתקשורת, כנראה שקרוב למאה אנשים מועסקים כיום בתפקיד זה.

עם זאת, עדיין מדובר במשרות נדירות, שלא קל להגיע אליהן. העוסקות בהן (מתנצלת מראש בפני הגברים שקוראים את הפוסט, אולם רוב העוסקות בתפקיד זה הן, לעת עתה, נשים, אם כי הגברים בהחלט מתחילים לחדור לתחום) לא ממהרות לעזוב אותן, ועל כל אחת שעוזבת - יש הרבה מועמדות ומועמדים.

מתוך הארגון

במקרים רבים, מנהלת האחריות התאגידית (להלן: א"ת) צומחת מתוך הארגון. יש שפע דוגמאות למנהלות א"ת שהחלו לנהל את הפעילות במקביל לתפקיד השוטף שלהן, בדרך כלל מנהלות משאבי אנוש, רווחה, תקשורת ארגונית, שיווק, או עוזרת אישית למנכ"ל.

מנהלות אלו מוצאות עצמן עובדות כמעט משרה כפולה, כשבשעות השגרתיות הן מבצעות את המשרה העיקרית שלהן, ובשעות האחרות (לפעמים בערבים ובסופי שבוע...) הן לומדות את תחום האחריות התאגידית ומנהלות אותו.

עם העליה בהיקף פעילות הא"ת והתחזקות ההכרה של ההנהלה בנחיצות התפקיד, מתקבלת החלטה (לעתים כעבור מספר שנים!) להקצות את כל המשרה של אותה עובדת לניהול האחריות התאגידית. גם אם לא מתקבלת החלטה כזו, רובן ממשיכות לעבוד ב"שתי המשרות" הללו, ולא מוכנות לוותר – הן פועלות על בסיס חזון ואמונה בחשיבות התחום.

כאשר מנהלת כזו עוזבת את תפקידה, חברות רבות מעדיפות למנות במקומה מישהי מתוך הארגון. הנחת המוצא הרווחת בחברות היא שיותר חשוב שלמנהלת האחריות התאגידית תהיה היכרות מעמיקה עם הארגון מבפנים, מאשר שיהיה לה רקע מקצועי בניהול האחריות התאגידית. באופן אישי, איני מסכימה עם גישה זו, אך ארחיב על כך בהזדמנות אחרת.

מחוץ לארגון

לעתים חברות משכילות לחפש לתפקיד זה אדם עם נסיון מקצועי. החיפוש מתבצע בדרך כלל בעזרת הארגונים הנמצאים בצמתי מידע עם האנשים הפעילים בתחום, כגון מעלה וציונות 2000, ולעתים רחוקות גם באמצעות חברות השמה. פעם אפילו ראיתי מודעת 'דרושים' באתר המציע משרות. יתכן שבעתיד זה יהיה נפוץ יותר.

הנסיון המקצועי של המועמדים יכול לנבוע מכמה מקורות:

עבודה כמנהלת א"ת בחברה אחרת. נוכח העובדה שהמקצוע קיים בישראל כעשר שנים (המחזור הראשון של קורס מנהלי אחריות חברתית של מעלה ו BDO התקיים בשנת 2001), יש כבר לא מעט מנהלות בשוּק שצברו נסיון מקצועי, ומסיבות שונות בוחרות לעזוב את מקום עבודתן. הן מועמדות מובילות מבחינה מקצועית.

עבודה בחברת יעוץ. כיום פועלות בארץ מספר חברות הנותנות ליווי ויעוץ בתחומי האחריות התאגידית. כמו בענפי יעוץ אחרים (חשבונאות, פרסום וכו') גם בתחום זה, יועצים שצברו נסיון מקצועי רב, הם מועמדים מובילים לתפקידי מנהלי א"ת.

עבודה בארגון חברתי. יותר ויותר מנהלות "חוצות את הקוים" מארגונים חברתיים שקיימו שיתופי פעולה עם המגזר העסקי – אל תפקידי ניהול א"ת בחברות עצמן. יש בכך הגיון רב, שהרי הן מכירות מקרוב את המורכבויות של עבודה עם המגזר החברתי, וצברו היכרות עם המגזר העסקי לאורך הפעילות המשותפת. המגבלה כאן היא שהנסיון והמומחיות מוגבלים לתחום המעורבות החברתית בלבד, ולא לתחומי אחריות תאגידית אחרים (אתיקה, סביבת עבודה וכו').

כמה טיפים לסיכום

כדאי מאוד לקרוא חומר-רקע על התחום, כדי להיטיב להבין את עולם התוכן ולבחון עם עצמכם - האם זה באמת מעניין אתכם. האתר של ארגון מעלה מכיל ידע מקצועי רב, ויש גם שפע אתרים באנגלית, למשל אתר Ethical Corporation

הקורס להכשרת מנהלי אחריות תאגידית של מעלה ו BDO הוא הזדמנות טובה להיכרות עם עולמות התוכן ועם דמויות-מפתח בתחום. הקורס מתקיים פעם בשנה, ומיועד בראש ובראשונה למנהלים בחברות עסקיות ובארגונים חברתיים. המחזור הקרוב יפתח בתחילת ינואר 2011.

במקרים מסוימים חברות היעוץ שוכרות לעבודה (בעיקר לתפקידי מתמחים) אנשים ללא נסיון בתחום הא"ת, ומאפשרות הכשרה תוך כדי העבודה. זו יכולה להיות נקודת כניסה טובה עבור אנשים מוכשרים שאין להם נסיון בתחום זה.

עבודה בארגון חברתי אל מול המגזר העסקי יכולה לצייד אתכם בהתמחות, הבנה וקשרים שבעתיד ניתן יהיה לממש אותם כמנהלי אחריות תאגידית.

קחו בחשבון שהתפקיד דורש הרבה מאוד למידה וכיתות רגליים. אם יש בכם תשוקה אמיתית לתחום האחריות התאגידית, אז לכו עם זה. אם נראה לכם שמדובר בתחום "נחמד וקליל" – אולי כדאי לוותר.

בפוסט בקישור זה תוכלו לקרוא מהם המיומנויות והכישורים הנדרשים למילוי התפקיד בהצלחה. כמו כן, תוכלו לקרוא על כך בסקירה שכתב שוקי שטאובר 'ניהול אחריות תאגידית בישראל'.

אתם מוזמנים להוסיף בתגובות המלצות נוספות לגבי דרכי הגעה לתפקיד הנכסף.

Related Post

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *