אחריות תאגידית – ללא גבולות!

אחריות תאגידית – ללא גבולות!

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: אחריות תאגידית, תגיות: , ,

ממחיר הקוטג' לגובה העמלה, מהעסקת מיעוטים להפעלת שדולה, מגודל האריזה לריכוזיות ושליטה – תחום האחריות התאגידית פורץ גבולות ממחלקה בתוך הארגון – לגישה חוצת-ארגון.  מאמר אורח של טליה אהרוני* 

כשחברת דנונה פתחה שורה של מבצעי "פיילוט" ברחבי העולם, בהם בחנה דרכים חדשות לשיווק יוגורט בשווקים מתפתחים, היא עשתה זאת עם שותפים מקומיים, ללא מיתוג, בשיווק מבית לבית ובתמחור נמוך ממחיר השוק באופן משמעותי. הפיילוטים האלו בדרום אפריקה, פולין ובנגלדש מייצגים גישה שונה לחלוטין משיווק הגביע הממותג במחיר דולר או אירו, המוכר לנו בשווקים המפותחים. בדוחות הקיימוּת שלה, דנונה מייחסת הניסויים האלו לאחריותה התאגידית' אשר לוקחת בחשבון קהלים ושווקים מחוץ ל"מסך הרדאר" שלה.

היו אז ועדיין ישנם רבים שטענו – זו לא אחריות תאגידית – זה פשוט שיווק חכם!

כשתאגיד המשקאות החריפים Diageo החל להפעיל שדולה במדינות שונות בארה"ב, להעלאת גיל השתיה המינימלי המותר בחוק ולהגברת האכיפה למניעת נהיגת צעירים אחרי בילוי בברים, הוא עשה זאת כדי להגן על שמם הטוב של מותגיו וכדי להקדים רגולציה חיצונית כפויה שתפגע במכירותיו.

היו אז ועדיין ישנם רבים שטוענים – זו לא אחריות תאגידית – אלו יחסי ציבור והגנה משפטית!

כאשר המנכל"ית לשעבר של חברת HP, קרלי פיורינה, הציגה בגאווה מהפך בגישת האריזה של מוצריה, מאריזה לכל תבנית צבע - לאריזות צמדים ושישיות; כאשר מקדונלדס השיקה את שינוי האריזות הגדול מקופסאות הקלקר לנייר דק במטרה להפחית את כמות הפסולת שלה ולאפשר מיחזור מקסימלי -

היו אז ועדיין יש מי שטוענים – זו לא אחריות תאגידית – זהו מהלך לחסכון בעלויות!

כשחברת Nike, מפעילה את מלוא כישוריה, קשריה ויכולתה לקידום חקיקה שתשפר תנאי עבודה בשווקי הייצור שלה ובתעשיית הטקסטיל וההלבשה כולה, היא מעידה כי היא עושה זאת כחלק מהתובנות שצברה במהלך המשברים שפקדו אותה ומתפישתה את עצמה כמנהיגה שתפקידה להפגין אזרחות עולמית טובה.

היו אז ויש רבים שטוענים גם היום – זו לא אחריות ואזרחות תאגידית – זו התחסדות, יחסי ציבור ושאיפה לצבור כוח ולמלא מקומן של ממשלות!

כך או כך, שיווק מתוחכם או גישה חברתית מתקדמת, ניהול סיכונים והגנה משפטית או אחריות רחבה, ניהול תקיף של רשת אספקה או אחריות תאגידית בשרשרת הערך, שדולה מתחכמת או אזרחות תאגידית – כל השאלות האלו אינן תקיפות יותר. התשובה לכולן: גם וגם!

אחריות תאגידית כבר מזמן אינה תפקיד, תקן, מחלקה או כסא – אחריות תאגידית היא גישה כוללת, דרך ניהול, סט כללים וכלים שאינם מתוחמים. אחריות תאגידית בעשור השני של המאה ה- 21 נוגעת לכל החלטה ולכל השלכה של הפעילות העסקית.

זהו איפא האתגר למנהלים, דירקטוריונים, ומשקיעים. על כולם להבין את הגישה, לעקוב אחר הלכי-הרוח של צרכנים, עובדים, ממשלות, ארגונים ומשקיעים, לבחון את הנושאים המתעוררים ועולים ולראות בהם הזדמנויות ולא כשלים.

זו גם הסיבה בגינה אחריות תאגידית חייבת להיות נושא מרכזי בלימודי מנהל עסקים. זהו התחום המזמן את האפשרות להבנה רחבה, לשינוי, לחידוש, ולבניית האמון הנדרש לקידום עסקים וחברה. 

*אודות טליה אהרוני: מייסדת ארגון מעלה, מפתחת את תחום האחריות התאגידית כמרצה באקדמיה, בהנהלות חברות, בתוכניות הכשרה של דירקטורים וכחברת המועצה הציבורית העולמית של ה- GRI – Global Reporting Initiative. בנוסף, טליה חברה בועד המנהל של ארגון  מידות, יו"ר משותפת של אות מידות, חברה בוועדה המייעצת לרשות החברות הממשלתיות ונמנית על חבר הנאמנים של קרן וולף.

Related Post

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *