אחריות תאגידית ומשפחה – שידוך הכרחי

אחריות תאגידית ומשפחה – שידוך הכרחי

מחבר שירלי קנטור, עם 0 תגובות, קטגוריה: אחריות תאגידית, תגיות: , , , , , , ,

המשפחה היא מחזיקת ענין שקטה, אבל עוצמתית. אם חברות ישכילו להיות קשובות יותר לצרכים של מחזיקת הענין הזו, הן עשויות להרוויח בגדול

השבוע השתתפתי בכנס מרתק שעסק בקשר בין עסקים ומשפחה. הכנס הוא פרי שיתוף פעולה בין מכון אדלר לבין תכנית MBA בפסיכולוגיה עסקית וניהולית במכללה למנהל.

החיבור בין עסקים ומשפחה רלוונטי לכולם - כל אחד הוא חלק ממשפחה, וכל אחד גם מתמודד/ת עם עולם העבודה. "מפגש העולמות" הזה מוליד שפע אתגרים והזדמנויות.

מהפכת המשפחתיות יצאה לדרך

לתחושתי, הכנס היה נקודת הזינוק של מהלך הכרחי לשינוי חברתי. אין לי ספק שהקשר בין עסקים ומשפחה יהפוך לסוגיה שתעסיק יותר ויותר את מנהלי השיווק, מנהלי אחריות תאגידית, ומנהלי משאבי אנוש.

את הסיבות לכך ציינתי בהרצאה שנשאתי בכנס. להלן עיקרי ההרצאה.

משפחות כמחזיקות ענין של חברות

לפי תפיסת האחריות התאגידית, על חברות לדעת מיהם מחזיקי הענין שלהן, ולהבין כיצד הם מושפעים מהתנהלות החברה, וכיצד החברה מושפעת מהם. המשפחה היא מחזיקת ענין של רוב החברות בשלושה ממשקים: תעסוקה, שיווק וקהילה.

לפי תפיסת האחריות התאגידית, החברות צריכות לשאוף להגדיל את השפעותיהן החיוביות על מחזיקי הענין, ולהקטין את ההשפעות השליליות עליהם.

עובדים בנעלי-בית

משפחות העובדים הן קבוצה ראשונה של מחזיקי ענין

כשעובדת "סחוטה" מגיעה לביתה מהעבודה בשעות הערב – כל המשפחה סובלת מכך. כשעובד מגיע לעבודה בבוקר ומוטרד כל היום מהמריבה שהיתה לו עם הילד בדרך לבית ספר – דעתו תהיה מוסחת במשך היום. למשפחה השפעה על סביבת העבודה, וגם ההיפך.

חברות מרבות להתייחס למשפחות העובדים במסגרת מתן הטבות. לדוגמא, ביטוח בריאות למשפחת העובד, או קיום נופש משפחות. יש חברות שהולכות צעד חשוב קדימה ומעסיקות עו"ס או מנהל/ת רווחה שמלווים את העובדים ומשפחותיהם בעת התמודדות עם מצבי מצוקה.

אבל היכולת המשמעותית ביותר, לדעתי, שיש לחברות כדי להקטין השפעתן שלילית ולהגדיל את השפעתן החיובית, היא לחזק את התא המשפחתי, כבסיס התמיכה של העובדים שלה.

זאת באמצעות:

(1) הנהגת פתרונות המאפשרים איזון בין עבודה לחיי משפחה, כפי שמוזכר בקוד לניהול חברתי בעסקים של ארגון מעלה (והחל משנת 2012, גם כפי שמוזכר בשאלון דירוג מעלה).

(2) מתן אפשרות לעובדים להשתתף בסדנאות המקנות כלים לניהול מושכל יותר של התא המשפחתי: סדנאות הורים, סדנאות לניהול התקציב המשפחתי, סדנאות לבריאות המשפחה ועוד.

אמא תקני לי

משפחות הן קהל יעד שיווקי של חברות רבות. במקרים אלה, יש לחברות הזדמנות לבחון את השפעתן על המשפחות, בשני ערוצים עיקריים:

(1) פיתוח מוצרים או שירותים המיטיבים עם התא המשפחתי, כגון חבילת תקשורת סלולרית משפחתית.

(2) העברת מסרים פרסומיים התומכים בתא המשפחתי, או למצער, מכרסמים בו. הפרסומת של סלקום, לחבילת התקשורת המשפחתית לעיל, מדגישה את חשיבות התקשורת בתוך המשפחה. הפרסומת לצ'יפסי פרי של אסם, לעומת זאת, מכרסמת בסמכות ההורית.

האינטרנט הוא פלטפורמה מצוינת להעביר מסרים שמחזקים את הביחד המשפחתי, כדוגמת האתר של קדס קידס, המעודד בילוי זמן איכות משפחתי.

גם פעילות חוויתית-שיווקית יכולה לחזק את המשפחתיות, דוגמת פעילות הקיץ החוייתית למשפחות של דגני תלמה: חותרים להצלחה – תחרות רפסודות משפחתיות.

קהילה של משפחות

חברות נוהגות כיום למקד את משאבי התרומות שלהם בפתרון בעיה חברתית מסוימת, תוך התמקדות באוכלוסיה מסוימת. משפחות הן קהל-יעד קהילתי, שיש לו פוטנציאל אדיר לחולל שינוי חברתי: כל תא משפחתי משפיע על התנהגויות של חבריו.

למשל, חברת באדוויזר מקיימת בארה"ב תכנית חברתית שמטרתה לסייע להורים למנוע מילדיהם הצעירים לצרוך אלכוהול. החברה מציידת את ההורים בכלים, ידע, טיפים, ופרסומות בתקשורת הרחבה, כדי לגבות את הסמכות ההורית, שכבר מזמן מתקשה לומר "לא" לילדים.

Related Post

שתפו עם חברים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *